...Packning, Plingeling & (terass)Party...

Oj vilken helg, oj vilken vecka det varit...
Att flytta är ju alltid bökigt och stökigt. Att flytta i Indien är bökigt, stökigt och otroligt skitigt !
Har ALDRIG varit smutsigare om fötterna i hela mitt liv !

Vi började packa kläder och annat gjort i tyg såsom handdukar, dukar och lakan i torsdags. Började organiserat och ordentligt; heja Sverige ! Men ganska snart övergick det hela i något slags organiserat kaos. Ta så bort ordet organiserat framför kaoset och ni har bilden klar för er...
Åkte skytteltrafik mellan gamla och nya Casa Sahlberg med kartonger och allehanda påsar, kassar och väskor mest hela fredagen...

På fredagseftermiddagen sa jag dessutom upp Rozie, som vi brukat kalla "Iron Maiden", för att hon strök så förbenat bra och snyggt. Det var dock ett tag sedan vi kallade henne det, hon har nämligen inte haft "tid" att stryka på ganska länge. Man kan säga att allt tagit längre och längre tid och att mindre och mindre blivit gjort.
Ohållbart i längden.
Jag bad vår chaufför att hålla sig lite standby ifall hon skulle börja bråka eller bli aggressiv; vad vet jag, jag har aldrig sagt upp någon i hela mitt liv.
(Någon enstaka gång har jag väl haft en liten lust att säga upp Mr spirit, men inte i djupet av mitt hjärta och dessutom har den lusten snabbt gått över..)
Nu var det på riktigt och på blodigt allvar.
Hade blivit peppad av mina nya svenska kompisar och därmed ytterligare stärkt i mitt beslut; tusen tack för det tjejer !
Att säga upp någon var "lättare"än jag föreställt mig, förklarade att jag inte var nöjd med det hon presterade och att det blivit sämre och sämre över tid. Att ingen förbättring skett trots att jag påpekat strykhögarna och långsamheten.
Hon fick lön för hela månaden plus för ytterligare en månad. Sedan var det inte mer med det, inget bråk, ingen gråt.
Richard, the driver, blev nog lite besviken över att han inte behövde gripa in, tror att han gärna velat leka lite hjälte för sin maám nu när bästa Micke inte var på plats..

Klart att hon blev chockad och såklart att det inte kändes bra att förstöra hennes helg; vilket besked att få på en fredag klockan tre..., men det fanns inget annat sätt att göra det på.
Här i Häjkon-Bäjkonland är det inget "daltande" med uppsägningstider eller anställningstrygghet. Man får gå på dagen, med en extra månadslön i handen.
Nu är det maidfritt sedan en vecka och det är.... SÅÅÅÅÅ SKÖÖÖÖÖNT !!!!!

Så ska det förbli åtminstone mars månad ut har jag bestämt, sedan är det klart att vi ska en ny maid, jag har lärt mig vad/hur jag vill ha det och framförallt vilken slags person jag vill anställa.
Så är det. Jag njuter för tillfället av att tussa omkring och packa upp i lugn och ro. Njuter av att dammsuga, sopa golven och dra över dem med svabben efteråt.
Kommer tröttna på det, förmodligen ganska snart, har ju dessutom mitt rykte som lyxfru att leva upp till, men just nu är Tittilina mycket nöjd med rådande omständigheter !

På lördagen dök packnings- och flytteamet upp; 7 unga indier och en farbror plus en turbanklädd man i sina bästa men inte snyggaste år. Turbanmannen var med i egenskap av boss och packningsövervakare.
Han dirigerade sitt team, såg till att dom svepte in alla möbler i bubbelplast, wellpapp och avslutade det hela med plastad väv som knöts runt alla saker.
Vi höll oss mest i bakgrunden, turades om att åka ytterligare några vändor till nya CS.
Snart var varenda kvadratcentimeter golvyta täckt av snörstumpar, bubbelplastbitar, strimlor av vävplast och vilda, glada dammråttor...
Bakon soffa, tv-bänk, sängar och under mattor var det dammråttskolonier, där hade dom förökat sig och levt livets glada dagar. Inte sopat på länge med andra ord. Definitivt aldrig dammsuget...

Beslutet från dagen innan kändes ännu mer rätt!
Nåväl, tillbaks till flytten...
Lördagen var packningsdag, Mr Turban blev trött av allt dirigerande och övervakande så han var tvungen att vräka sig i vår Darlington-fåtölj en lång stund, skönt för honom.

Dom gick på lunch klockan tre, teamet skulle vara tillbaks efter en halvtimme och bossen efter två timmar.
En och en halv timme senare dök teamet upp igen, herr Turban kunde klockan ännu sämre så honom såg vi inte röken av mer den dagen...This Is India !

Vi hade kvar vår säng, oinslagen, varsin uppsättning underkläder och en gemensam handduk samt två tandborstar och en klutt tandkräm. Man behöver inte så mycket mer här i världen. Middag blev vi bjudna på av familjen J, tack för det kompisar :-) !

På söndagsmorgonen hade vi förstås velat ha varsin kopp samt vattenkokaren och burken med Nescafé. Men allt det låg ju nerpackat, Gud vet i vilken kartong...
Blev hemkört kaffe från närmaste Café Coffee Day och varsin torr knäckebrödsbit.
Gick bra det också.
Söndagen bestod av nerbärande av möbelpaket och kartonger; lastbilslastning och transport till nya CS samt uppbärning av alltihop..
Klockan tio på kvällen var allt på plats och jag delade ut 500 rupees till var och en av grabbarna (och farbrorn), när inte turban-bossen såg på givetvis ! Tog i hand och tackade för väl utfört arbete. Har hört att en flytt normalt tar 3-4 dagar. Stämmer antagligen för den av killarna som kunde lite engelska sa "thank you, yes very fast moving.."

Och nu går jag bara omkring och njuter, nyinflyttad terassinnehaverska, i rätt stadsdel; Södermalm och dessutom maidfritt !!!
Kommer aldrig bli någon riktig, äkta lyxfru av denna maámen som ni märker...
Lägenheten är så himla fin, ljus, mysig och bara superbra på alla sätt och vis !
Beställde terassmöbler på Sri Ram Market förra veckan, två divaner samt bord och fåtöljer i grov bambu, dom levererades igår, både klockslaget och datumet stämde med det vi kommit överens om !

Har gått till marknaden och handlat; C-block market, hur mysigt som helst ! GICK hem, på egna ben!, från Camilla igår efter ett eftermiddagsbesök där. Inget bilåkande  :-) !
Det är liv och rörelse direkt utanför dörren; théförsäljare; chaiwallas, grönsakshandlare, autorikshas åker förbi och i närheten ligger som sagt vår "block market" dit jag kan GÅ och handla de tomater som jag eventuellt glömde införskaffa när jag GICK dit förra gången...
HURRA !!!

I måndags bestod förmiddagen av att det konstant plingade på dörren, det var "garbageman" som presenterade sig och ville ha betalt för sin dagliga soppåsehämtning (200 rupees/månad). Han heter James och jobbar som skräphämtare på vardagarna och som pastor på söndagarna. Sedan var det Pradeep, som berättade att han var tidningskillen, han ville ha betalt för sin dagliga tidningsutdelning (130 rupees/månad).
Efter ytterligare en stundvar det en kvinna som ville ha tusen ruppar i månaden för att sopa och våttorka i våran trappuppgång. Nästa pling; en kvinna som ville ha jobb som maid. Ytterligare en kvinna som var sugen på att börja jobba i nya CS. Plinget efter det; hon som jobbar som maid för familjen i våningen under oss ville att vi skulle anställa hennes man i vårt hushåll; han är kock...
Richard i sin tur motade bort ytterligare några redan nere på gatan som ville in och plinga på för att erbjuda sina tjänster.
Helt otrlogit vad ryktet sprider sig snabbt, en kvinna var förresten och rinde på vår dörr i gamla CS redan dagen efter att Rozie blivit uppsagd; Rozie själv hade tipsat henne...

Själv har jag ringt upp en eventuellt blivande maid, fått tipset av en svenska som snart flyttar hem till Svedala efter dryga 5 år i Delhi. Vi verkar ha samma syn på och behov av hjälp i hemmet och Eva-Marie har varit nöjd med den här kvinnan. Anställningsintervu på måndag morgon klocka 9, spännande värre..

Ikväll blir det invignings-grillning på våran terass; ingen klädsel på utemöblerna ännu och i princip inga växter eller iordningställt på minsta vis men vi fyller upp med goa, glada människor och då kan det inte bli annat än bra och trevligt !
Is-mannen är ringd, kommer med is att fylla kyl-lådan med så att ölen håller sig kall hela kvällen, grillkol är hembeställt. I princip allt går att få hemlevererat, det är man inte bortskämd med i "Svärje", har tagit ganska lång tid för mig att tycka att det är okej att via telefonen beställa hem en massa grejor som man fixat på egen hand i den "gamla" verkligheten. Men det är ju deras levebröd, detta är min "nya" verklighet.

Nyheter för övrigt; Fanny och Erik är för tillfället i Goa och har det hur bra som helst, njuter av semester, sol och strandliv ! Loppan har fått ett kanonbra jobberbjudande som hon tackat ja till !
Summa sumarum; livet är gött !

Ännu "göttare" blir det när köttet fräst färdigt på den nyinköpta Webern om några timmar och lyxfrun har något gött i glaset och äntligen får inviga sin terass...

Namaste och trevlig helg alla godingar som läser mina bokstavskombinationer; kram !

/ Titti, C-block, Vasant Vihar, New Delhi, Indien, Världen !


Kommentarer
Postat av: Agneta

Vad roligt att flytten gick bra och att det blir så bra som ni ville ha det. Tycker kanske att det var lite synd att ni inte flyttade tidigare alt. att vi gjorde vårt besök senare. Du måste vara lite rädd om "dammråttorna" på nya Casa för de är säkert änglarnas tofflor där. (Se er loga på servetthållare och handdukar). Nu får du vara lite lyxhustru på riktigt ett tag och bara njuta.

Kramar från ett vårligt Sverige

2012-03-24 @ 08:28:11
Postat av: Sirpa Andersson

Vilken upplevelse!!! Det är verkligen som att lev i tusen och en natt :-) Låter som om du stormtrivs trots att du är låååångt, lååångt hemifrån. Hur länge stannar ni? Vilket spännande liv ni lever.



Kram

Sirpa

2012-03-24 @ 11:38:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback