...Lyxfru, Långa dagar & Läckage...

Vad gör en lyxfru hela dagarna, egentligen ?
Ja, det undrar jag också !

Om jag tänker på ordet lyxfru så ploppar der fram en massa bilder på en exklusivt klädd, sval, välmejkad kvinna som glider i och ur sin chaufförsbestyckade bil för att få manikyr, massage och diverse föryngrande ansiktsbehandlingar. 
Däremellan dirigerar hon sin personal så att de sköter sin sysslor ordentligt och till full belåtenhet.
Denna lyxfru glider så iväg på små piffiga luncher där hon intar någon liten sallad tillsammans med ett glas välkylt vitt vin medan hon diskuterar Louis Vuittonväskor och Pradakläder med sina chica lyxfru-väninnor.
Kanske hinner hon med ett yogapass varje vecka, av en sort som garanterat inte genererar transpiration och andra otäcka fenomen.
Ungefär så, är ni med mig ?

Okej, här kommer veckan som varit; svart på vitt. Som förmodad lyxfru.

Fredag; upp klockan halv åtta. Uppackning av några kartonger. Start av tvättmaskin.
Duschning  av (lyxfru) kropp. Påklädning.
Torkning av golv eftersom tvättmaskinsslangen läcker litegrann.
In i bilen, iväg till frisören på "Madonna", klippt på 10 minuter av äldre indisk gentleman.
Pedikyr i väntan på att Camillas hårfärgning skulle bli klar. (Lyxfaktor, I know..).
Till Grand och två timmars pool, sol och stol inklusive lunch.
Beslut om terass party/invigning ac CS nya terass.
Iväg till "Japanaren" för att köpa kött; 15 minuters bilresa, enkel väg.
Telefonsamtal till "Ismannen" för hemleverans av 15 kilo is att fylla snabbt lånad kylväska med.
Hem, ut i köket för kötthantering; marinering och tillverkning av 24 st grillspett.
Upp på terassen för avtorkning av dammigt glasbord och pyntning med diverse ljuslyktor.
Iordningställande av picknick korg (snacks etc) för vidare leverans upp till terassen.
Terassparty med grillning. Mycket, mycket trevligt !
Godnatt efter midnatt.

Lördag; Micke till ovan nämnda Grand för träning och solning.
Undertecknad hemma och "tussar" d v s kånkar och tömmer kartonger, bär böcker, kör en tvätt, torkar ett golv  p g a läckande maskin.
Dammsugning och våttorkning av samtliga golv. Inte lika roligt längre, definitivt ej lyxfrumässigt..
Duschning den förmodade lyxfuiga kroppen. Dressar om till LBD (Little Black Dress). Hivar på lite smink och smycken. Liten fördrink på terassen.
Iväg till Svenska ambassaden (HÖG lyxfaktor, jag håller med) för kindpussning av ambassadören och hans dam m fl, mingel, middag och bevistande av prisutdelning från den golftävling som Svenska Handelskammaren anordnat samma dag.
Efter det en kort visit hos ett svensk/amerikanskt par som flyttar hem efter dryga 5 år i Delhi.
Godnatt efter midnatt.

Söndag; Uppe med tuppen (ålderstecken?, varför annars vakna klockan 7 en söndagsmorgon..).
In i bilen, 20 minuters bilresa till "Indian Crafts" på skumpeliskumpiga vägar för att i väldigt smutsigt och dammigt möbelhus inhandla skåp och bokhylla.
Trettio minuters resa hem, via "Japanaren" där lax inhandlas. Förbi lokala marknaden för grönsaksinköp.
Hem. In i köket för hushållssysslor.
Upp på terassen för en kall öl tillsammans med nedflugna, hembjudna karlar från Mr Spirit´s  jobb i Sverige (stor mässa på gång). Middag i CS.
Godnatt strax efter midnatt.

Måndag; Anställningsintervju med ev ny maid i CS klockan nio; gick mycket bra. Vi  (d v s jag) har antsällt Jaya från och med måndag på halvtid. Pigg, glad och med eftermiddagsjobb vilket innebär att hon slutar 12.30 hos oss; Jippie !!
Upphämtad av Camilla, bilresa till Sharma Farms (30 minuter enkel väg) för att utröna varför hennes bokhylla och skänk inte levererats för dryga veckan sedan som utlovats och varför dom inte besvarat hennes telefonsamtal. Inga direkta svar men löfte om leverans inom 1-2 dagar.
Därefter ny bilresa, nu 25 minuter till Nehru Place där, i princip, alla Delhi´s tygaffärer huserar.
Tygköp till terassmöbler; limegrönrandigt, 15 meter grov bomullscanvas för ynka 300 sek. Dito kvalité men blommigt och skojsigt till kuddar; 10 meter tack. 300 pix för det också.
Snabblunch på Olive´s; ja, man mäste äta också. OBS; alkoholfritt, väldigt olyxfruaktigt...
Hemma vid tresnåret. Kort vilostund i soffan, sedan samlande av kraft att ringa herr skräddaren; Mr Naval.
Hör och häpna, han kom efter en kvart, mätte och tog med sig tyget.
Levererade färdigsydda dynor OCH kuddfodral fyra timmar senare !! 
Ibland funkar det alldeles otroligt bra i Häjkon-Bäjkonland; man vet dock aldrig när dessa gyllene tillfällen infinner sig. Gör livet här ännu lite mer spännande.
Godnatt strax efter tolvslaget.

Tisdag; Yoga, promenad dit. Yogan av icke lyxfruaktigt slag.
Mycket transpiration, flåsande och darrande (ej dallrande) av magmuskler. Promenad hem.
Ljuvligt att kunna använda apostlahästarna !!
Snabbdusch av min lyxiga lekamen, sedan mottagande och betalande av de på söndagen införskaffade möblerna. Prick på överenskommen dag OCH i rätt tid.
Återigen ett sånt där "golden moment"!
In i bilen, till Shanti Niketan och bevistande av en försäljning av smycken och kläder.
Riktiga "femmes de lyxyry" som designat dessa; svala, vackra, välsminkade franska expat-fruar.
Duktig, om än inte lyxfruaktig, Sahlbergska; tittade enbart, inte en endaste liten rupee hittade vägen ut ur plånboken.
Bakade chokladkaka vid hemkomst; fikabesök onsdag morgon.
Bananas Nachanas strax FÖRE tolv.

Onsdag; Upp på terassen (tjatigt, eller hur..) med de nyklädda dynorna, tvätt av Delhi-dammigt glasbord. Packning av picknick korg.
Plingeling på dörren, Caroline kom för att hämta några (tomma) kartonger, tre andra luxury wifes hakade på.
Fika och mys på mycket varm terass. Tack och hejdå.
Iväg med Camilla till Big Bazaar för veckohandling; min första sådan (kanske den sista: fullt med både indier och blekansikten, kundvagnar parkerade hur som haver, spontanmöten i varenda gång, förföljd av butikspersonal som skyndsamt sträckte fram diverse pinaler som de trodde/tyckte/hoppades att jag vill ha..)
Onsdag = Svenska Skolandag, där det denna vecka var anordnat en filmkväll för barnen efter ordinarie lektionstid.
Jag hade åtagit mig att köpa dricka, typ småtetror, plastmuggar; att hälla popcorn i samt att fixa popcornen.
Till 40 barn !
HUR tänkte jag då ?
Småtetrorna såldes endast styckvis, fanns absolut ingen möjlighet att köpa en "karta" tetror. Kul. Not...
Ett butiksbiträde, och tro mig sådana finns det gott om i Indiska affärer, stod bredvid och tittade misstänksamt på när jag langade ner tetra efter tetra i kundvagnen. Upptäckte att ungefär varannan saknade det lilla fastklistrade sugröret som ska höra till.. Påpekade detta för den lilla människan som bevakade mig. Hon trollade fram en mycket liten bunt lösa sugrör som hon gav mig.
"I need more, many more, you see, I want a straw to each one of those.."
Fick en större bunt som jag lät singla ner i vagnen med förhoppningen om att de inte skulle smita ur och markera min framfart i butiken med en snitslad sugrörsbana.
Tappade ganska snart räkningen på alla mina tetror och lösa och olösa rör men räknade kallt med att jag fått ihop tillräckligt många.
Popcornen kunde man, som tur var, beställa i 5-liters påsar inne på Amerikanska Skolan.
Handlade såklart även en massa andra livsnödvändiga saker så vagnen var ganska full. Fram till kassan och dess minimala utrymme. I bandets bortre ände, cirka en hel halvmeter från kassaapparaten och kunden står en packningskille vars jobb är att just packa ner alla varor i påsar.
Det är inte mycket utbildning dom får i konsten att packa en matkasse.
Knappt en minut skulle jag tro.
Kanske bara en mikrosekund i den ädla konsten.
Eller förmodligen ingen alls.
När jag såg alla mjölkpaket huller om buller, tomaterna nerklämda emellan samt mitt bröd nerpressat i ena hörnet kunde jag inte längre vara den där milda, fina människan som tycker allt är roligt, positivt annorlunda och pittoreskt.
Nej, då tog mitt svenska ordningssinne över, jag spände mina blå i pojkvaskern, väste fram ett: " No, NO, not like that, I´ll do it myself.."
Snabbt hade jag rett upp i oredan och vips fick mycket mer plats, under välorganiserad och oklämda former. Stackars grabben stod och viftade lite med händerna och försökte förtvivlat komma till men inte en chans hade han. Inte när Sahlbergskan är på det humöret !
Hem en snabbis, uppackning. Tryckte i mig en yoghurt; lunch. In i bilen med alla tetror, muggar, skolpapper och skolfröken själv.
Skulle dessutom hinna träffa en svenska som är sjuksköterska och som jobbar extra på American Embassy School´s Health Office. Som skolsköterska helt enkelt. Nu ville hon introducera mig för personalen där så att även jag kan jobba som skolsköterska. Då och då. När det passar in i mitt lyxhustruliv. När schemat så tillåter. OM jag lyckas hitta en ledig dag.
Allvarligt talat, är jättesugen på att jobba extra där, kul och intressant ! Hur bra som helst för CV´t samt underbart att få nyttja mina kunskaper, har ju faktiskt en hel del erfarenhet efter 10 år på en akutmottagning !
Alla jag hälsade på verkade jättetrevliga. Lämnade in kopior på mitt examensbevis och min legitimation.
ska återkomma efter påsklovet för att gå några dagars introduktion !
Svenska skolanlektion och därefter promenad bort till ambassaden där filmkvällen skulle hållas. Pizzor var beställda, popcornen hälldes upp i plastmuggarna och tetrorna delades ut. Alla nöjda och glada.
Hemma strax efter sju, mycket nöjd (och trött) med dagen.
Dessutom hade Shalini och Robin kommit tidigt på morgonkvisten för att bo hos oss i tre dagar.
Betydde bäddning och fixande av gästrum, men det hade jag ju hunnit med redan på tisdagskvällen medan chokladkakan gräddades....
En stund på balkongen, inte terassen (!), med Shalini och litet glas vitt vin. Mysigt småprat. Maken och Robin dök upp runt halv elva efter något evenemang på ambassaden.
I säng mitt i natten.

Torsdag; Sov ända till halv åtta. Kaffe och småprat med Mr Spirit innan han for iväg till mässan. Start av tvättmaskin, torkning av golv under och runtom nämnda apparat. Dusch. Kaffe och småprat med S och R. Lunch med Tompa, Camilla, Shalini och Bangalore-Matilda på Italienska ambassaden d v s MPF-lunch. Mycket trevligt !
Nu hemma, bloggning en stund. Strax iväg på middag tillsammans med våra gäster men utan bästa M för han är på "affärsmiddag".
Imorgon, fredag börjar dagen med en coffeemorning hos Anna S sedan ska jag träffa min kompis Cilla H.
Vi har aldrig träffats IRL men "känner" varandra genom min blogg och därefter via fb.
Hennes man  jobbar också på S..B. Han är här på mässan och hon och deras barn landar i morgon bitti.
Ska bli kul att träffas på riktigt. Vi pratades vid i telefonen häromdagen, märklig känsla att prata med någon man inte känner och ändå tycka att man gör det..
Imorgon kväll är det åter dags för MPF-träff, denna gång på kvällstid och på Camillas terass eftersom alla de som leker kontor hela dagarna ska på någon middag/tillställning med en massa andra viktiga personer.
Go, MPF, go !
Så morgondagen är även den ganska fullspäckad.
Så verkar det fortsätta, i all evighet. Amen.

när ska det där lyxhustrulivet börja egentligen ?
Och hur är det att vara lyxfru ?
Det där svala, sofistikerade, läppglansblanka, välmanikyrerade livet.
Undrar jag.

Puss och kram för denna gång.
I nästa inlägg kommer bilder på nya CS, jag lovar.
Samtidigt som jag skriver ordet "lovar" gör jag en typisk indisk huvudvickning, i sidled. Innebär att det förmodligen kommer bilder. 
Kanske. Om jag hinner.

Även om jag inte är så värst duktig på att vara en lyxig lyxhustru så är jag i alla fall bra på att knappra på tangenterna. Väldigt många nedslag blir det. 
Jag gör det iklädd läppglans, A/C:n är på så jag är sval...
Kanske är en bit på väg trots allt

Namaste/ Titti 

Kommentarer
Postat av: Agneta

Nu har jag fått tid och läsa om ditt härliga lyxfruliv. Det är 17 vad jag känner igen det, så har jag haft det i alla år också. Väntar med spänning på foton på nya Casa. Kramar från pl(f)aster.

2012-04-03 @ 07:13:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback