...sjukstuga BIG time i Casa Sahlberg...

Det har mest varit elände i Casa Sahlberg ... Dottern kom för drygt en vecka sedan med huvudvärk och begynnande förkylning som övergick i öroninflammation, svärsonen fick lite Delhi-belly av pizza och storasysters mage har varit lite hipp som happ. Själv har jag mått alldeles lysande, fast det har jag ju knappt vågat säga. I fredags blev det shopping på apoteket, planen var att köpa Kåvepenin/Pc V men se det hade dom aldrig hört talas om; generiska namnet ( ingrediensen) är fenoximetyl penicillin men att jag hade det uppskrivet på en lapp hjälpte föga. Inhandlade istället Amoxicillin som i Sverige rekommenderas som andrahandspreparat i fall Pc V inte hjälper. Dom på det indiska hål-i-väggenapoteket tyckte att jag skulle köpa Pc G och det hade jag aldrig hört talas om. Men lydig som jag är så tog jag en karta av den sorten också. Googlade på det och det är samma som Bensyl pc, vilket i Sverige endast finns i intravenös form och slår mot många olika slags bakterier. Hemma på 'min' akutmottagning ges det vid svårare lunginflammation och andra allvarliga infektioner som kräver inläggning...
Pc G'et hamnade i skåpet och Amimoxen i Fanny tillsammans med antibiotikadroppar i örat. Inte blev hon bättre för det, stackarn. Emlig och eländig hela helgen. Storasystern var dålig i magen, som det med en omskrivning kan kallas. Erik sympatiserade med Fanny och följaktligen var det maken och undertecknad som gick på kanonkul och väldigt flashig 40- årsfest i lördags. Champagne, fyrverkerier, fri bar, bordsplaceringsmiddag samt dans till livs levande DJ minsann ! Jag höll ett litet spontantal som uppskattades och dessutom vann jag tillsammans med min bordsherre den lilla frågesporten så för mig var kvällen en hit ! Lyssnade dessutom på min egen ljuva stämma på webradion på lördagsmorgonen. Lät ju riktigt bra, om man nu får vara lite osvensk och tycka bra saker om sig själv. Nog om detta. Idag var det så dags att att åka till sjukhuset med dotra som nu dessutom fått ont i öra nr 2. Richard the driver körde oss till Fortis Hospital i Chanakyapuri. Vi klev in och fram till disken. Blev tillfrågade om vilken slags doktor vi ville träffa och så fyllde Fanny i ett formulär.
Namn, adress och ( såklart, this is India) sin father/husband' s name...
Betalning skedde; hela 700 indiska pengar d v s knappt etthundra riksdaler. Därefter blev vi eskorterade till några stolar utanför ett rum. En och en halv minut senare blev vi invisade till ÖNH - doktorn. En indisk gentleman i kostym och vackra ringar på de flesta av fingrarna visade sig vara herr doktor. Efter några inledande frågor blev Filifjonkan tittad i öronen, vi andra fick också kika in i hennes hörselgång eftersom otoskopet var kopplat till en bildskärm. Det såg onekligen svullet och irriterat ut, i bägge öronen. Dubbelsidig öroninflammation blev summan av kardemumman. 'You have an infection' sa il dottore. 'From what ?' frågade dottern. 'From an infection' svarade han då, den gode doktorn. Logisk människa måste jag säga. På två röda skrev han recept, handskrivet såklart, och vi tackade för oss och styrde kosan mot sjukhusapoteket. Ingen kö där heller utan direkt fram till apotekskan. Sex olika ordinationer; piller i samband med måltid, kapslar före måltid och så några piller per dag efter födointag. Dessutom fyra droppar i varje öra lika många gånger per dag. Alla dessa droppar, piller, kapslar och tabletter betingade det facila priset av 1600 rupees vilket i översättning blir ca 220 svenska. Överkomligt. Tur att hennes ömma moder kvällen innan fixade en reseförsäkring via nätet. Ska banne mig skicka in kvittona och hålla tummarna för att ersättning för dessa enorma utlägg utbetalas. Skämt åsido klart man ska ha en reseförsäkring, kan ju hända något som kostar många tusenlappar. Nåväl, hela sjukhusbesöket inklusive inskrivning, läkarundersökning och uthämtande av mediciner var avklarat på en kvart. Första gången jag blivit riktigt imponerad i Häjkon-bäjkon land.
Mitt lilla gullefjun var sen sugen på kinamat så gissa vad det blev till middag...
Med magen fylld med ris, nudlar och vårrullar har jag nu intagit soffläge. Bloggar via 'paddan', behändigt att kunna göra det när man så vill. Blir sängen i vettig tid i kväll för i morgon åker Michaela och jag till Agra och kollar in Taj Mahal !
Har sett detta underverk tre gånger på ett år efter morgondagens utflykt. Ska ransonera mina besök dit efter i morgon, annars kommer det förlora sin tjuskraft och skönhet i mina ögon.
Kommande gäster får helt enkelt klara sig utan mitt förtjusande sällskap, även om jag såklart förstår att resan inte blir densamma utan min underbara person med på färden ;-)!

Go'nattkram från Indien/Titti-Tatta-Totti.
Här kommer en bild på Fannys recept:


Kommentarer
Postat av: Cella

vad kul! Vilken reseförsäkring blev det?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback