...Surprise, Slingor & Semlor...

Äntligen var det dags !
Att hålla tyst om något så roligt har varit inte lätt !
En överraskning som man vet kommer göra mottagaren så glad, så glad !!!
Ända sedan i början av december har planeringen och smusslandet pågått.

I söndags var det dags.
Fanny har en "storebror"; Ted.
Dom är inte alls släkt men han är vår "extrason" och dom har känt varandra sedan 2-årsåldern.
Han var vår allra första gäst här i Casa Sahlberg för drygt 1 år sedan.
Den gången mellanlandade han in i vår tomma lägenhet efter sin rundresa i Asien och vi  (han och jag) gjorde Delhi. Vi gick på alla turisttricks tillsammans...

I söndags var det dags för Mr Ted att ånyo bevista det Sahlbergska hemmet. Nu som mellanlandning efter några månader i Kina samt ett par veckor vardera i Tibet och Nepal. En sann globetrotter !

Filifjonkan och Ted hade inte träffats på drygt ett år...

Med hjälp av chatten på facebook har vi dribblat flygtider, ankomstdatum och sekretessregler mellan oss i ett par månaders tid.

Snäll dotter som hon är så följde hon med ut till flygplatsen i söndags morse; vi skulle möta upp en rödhårig kvinna i färgglada kläder; Britta från Norrtälje. Hon existerar faktiskt och kommer nu till helgen för att jobba som guide på en bussresa för svenska resenärer. Hon är himla trevlig, Britta. Men som sagt det är först nu till helgen som hon anländer, men att förväxla datum passade ju alldeles utmärkt in i min lilla plan !

Sagt och gjort, vi åkte ut. Betalade våra 80 rupees som det kostar om man vill innanför portarna via "Visitor´s entrance"... 
"Vilket flyg kommer hon med?" undrade Fanny och stirrade på ankomst-tavlan. Jag ögnade snabbt igenom vilka flyg som snart skulle eller precis hade landat; från Bryssel, Paris, London..."Ehh, jag vet inte riktigt, men hon är lätt att känna igen, rödhårig och typ Marimekkoklädd..Bryssel..., tror jag.."

Vi väntade och väntade...och väntade. Fanny började tycka att det hela drog ut förskräckligt på tiden. Förmodligen ifrågasatte hon sin välvilja och snällhet...

Med hjärnan inkopplad på rött, kvinnligt och färgglatt såg hon inte det jag såg; en lång, blond, smal kille i flanellskjorta som banade sig väg genom folkmassan och ut genom glasdörrarna.

"Nämen, vad konstigt" sa jag och drog igång filminspelningen på min iPad...

Hon tittade, ryckte till och jag riktigt såg hur ögonen vidgades..."VAAA, men HERREGUD !!! Det är inte SANT !!!"

Stort kramkalas och glädjetårar, från bådas sida !

Jag har sällan varit så nöjd med mig själv !

Extrasonen stannar till den 23 februari, sedan drar han till kompisar i London och därefter hemt till sina kära föräldrar, svensk vaniljyoghurt, kranvatten och köttbullar med lingonsylt !

Så nu är det fullt hus i Casa Sahlberg, igen :-) ! Mycket trevligt och roligt ! Lite stökigare och lite mer oordning, med ungdomar som smådräller saker omkring sig...men jag klagar inte !
 
(Däremot småmuttrar jag lite emellanåt där jag tussar runt och samlar in glas, strumpor och diverse småpryttlar som på något underligt sätt hamnar på de mest konstiga ställen..) 

Bästa Mr Spirit har hunnit med en arbetsresa hem till Svedala, med sig tillbaks hade han resväskan fylld med bland annat diskborstar, bakplåtspapper, vanliga 3-liters plastpåsar samt det betydligt roligare; kräftost på tub, leverpastej, skinka, sojakorvar, ostar, vispgrädde, knäckebröd och dunkvin. Samt 4 paket med sling- och blonderingsfärg !

I Häjkon-Bäjkonland finns inget ljusgörande för kalufser att uppbringa. Man får gå på salong om man vill göra "high-lights" och det vet ni ju vid det här laget att det är ett helt företag som tär ordentligt på krafterna. Man engagerar minst 4-5 personer och får sig till livs diverse "sanningar" om ens hårlängd och dess kvalité. Ibland orkar man bara inte...

Nu har vi lekt frisersalong två kvällar i rad, komplett med slinghättor, virknål och hela kitet.
Man är inte direkt till sin fördel i slinghätta kan jag tala om.
Däremot får man sig många goda skratt när man ser sin (och dotterns) fagra nuna tight omsluten av en bebismössa med knytband under hakan. 

Men vad tokigt; vi "glömde" ta kort, vad synd ! Inga bildbevis ! (Tack och lov..)

Det är inte bara i badrummet som det leks, även i köket är det numer skojsigheter mest varenda dag !
Ni har väl beskådat våra eminenta cupcakes via bilden på fb ! Den dagen lekte vi "klubb för inbördes beundran". Åh, vad stolta och nöjda vi var över våra fantastiskt vackra och supersmaskiga bakverk !
Därefter har det blivit några morotskakor, majsbröd samt det ursvenskaskte av allt; semlor!

I Indialand fungerar saker och ting inte riktigt som man är van vid.
T ex människor; tänket och synen på tillvaron är inte som man tycker att det borde vara...
Trafiken är, milt uttryckt, tvärtemot vad man är van vid...
Spisen beter sig inte som den gör hemma; gas-spis är helt annorlunda mot el-varianten man är uppvuxen med.
Till och med något så trivialt som mjöl uppför sig på annat sätt än den svenska motsvarigheten...

Här tar man bort en tredjedel av mjölmängden från sitt svenska recept, låter inte klokt men så är det. Om man inte vill ha väldigt kompakta och torra bakverk vill säga.
Det vill man ju inte.

Med endast 6 deciliter mjöl istället för de angivna nio blev semledegen kletig men jäste som den skulle och slutresultate blev ...alldeles lysande bra och välsmakande på alla sätt.
Fluffiga bullar med hemmagjord mandelmassa och insmugglad, vispad grädde.
Florsocker på locket och kaffe i koppen; vilken fest !

Man lär sig något nytt varje dag, i tisdags lärde jag mig att göra mandelmassa. Inte mycket att skryta med för det är ju så busenkelt att man häpnar! Skålla, skala mandel, mixa med lika mycket socker, efter 5 minuter i mixern; voila mandelmassa !
I Sverige roffar man ju bara åt sig en rulle mandelmassa när man passerar i affären. Här kan man leta sig blå efter detta ljuvliga semle-klet-innehåll.
Dock skulle det inte förvåna mig ett dugg om det faktiskt finns att köpa men är placerat på ett för mig fullständigt ologiskt ställe i affären.
Det har hänt förr om man säger så.

På dagens schema står ett besök på tortyrsalongen (även benämnd skönhetssalong..) dags för världspremiär !
Har sparat i två veckors tid för att kunna "unna" mig detta.
Kämpat, lidit och ibland varit nära förtvivlans gräns...
Hoppas det var värt mödan.
Det är inte pengar jag sparat.
Jag har "sparat" underbenens hårväxt...
Ska idag, för allra första (kanske sista..) gången VAXA benen....

Om en timme är det dags, jag är mentalt inställd på smärta, tårflöde, svenska svordomar och armsvett.

Annars är allt bara bra!

Namaste, puss och hej! /Titti, med vildvuxna ben :-) !

Kommentarer
Postat av: Agneta

Jag är stum av beundran, hur kunde du vara tyst?!! Jag lovar att det kanske inte blir så mycket lugnare när mina döttrar kommer till er, men jag ska göra så gott jag kan och hålla ordning på dem. Jag lovar att jag ska plocka upp efter dem också.

Ses snart igen äntligen

Kramar

2012-02-16 @ 15:30:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback