...Varanasi, Vatten & Viktiga flärpar...

I morgon drar vi till Indiens heligaste plats; Varanasi !
Enligt Lonely Planet är det fäljande som gäller; "Embrace yourself. You´re about to enter one of the most blindingly, colourful, unrelentingly, chaotic and unapologetically places on earth..."

Lägg därtill en temperatur på plus 35 och ett hotell som bär det flashiga namnet "Broadway"
Hotell med pretentiösa namn ska man passa sig för, framförallt om en natt kostar ungefär som en Big Mac & Co.
Man ska dra öronen åt sig.
Vi drog inte våra öron åt oss utan har glatt bokat in oss på "Broadway".
Kul ?
Ja, vi får väl se...

Hur som helst, det ska bli spännande att besöka Indiens mecka; staden alla hinduer någon gång i livet vill/bör besöka. Där Ganges heliga vatten inbjuder till bad för att skölja av sig alla sina synder, där en slurk kan bota vilken sjukdom som helst och där det anses speciellt att bli bränd på bål efter att man levt detta livet färdigt och väntar på att återfödas som något bättre.

Längs västra stranden ligger alla "Ghats" som är stentrappor som leder ner till vattnet, där allt det heliga och rituella sker; tvagning, drickande, likbränningar, ceremonier av gurus, sadhus och yogis.

I Ganges finns det vatten, mycket vatten.
 
I vår lägenhet har det senaste veckorna varit lite si och så med den varan.
En kväll hade vi plötsligt inget vatten i köket. Tills vi kom på att en utav alla knapparna på knapp-panelen ju visst går till någon slags vattenpump. Vi hade råkat trycka av den när vi i sedvanlig ordning stängde av takfläkten och släckte köksbelysningen. Så kan det gå när man har väldigt många knappar att trycka på...
När pumpen väl börjat arbeta igen hade vi inget varmvatten..
Fast det går ganska bra att diska i kallvatten också, man får jobba lite extra med diskborsten bara.
 
Hjälp kom via telefonen från Sverige; Micke är där på jobbresa och han gav rådet att lyfta på den svarta flärpen under varmvattenberedaren...???
Gick ut på en av balkongen där beredaren hänger på väggen och lyckades hitta en liten svart flärp.
Att lyfta på den var en annan femma; är inte överdrivet förtjust i att pillra med elektriska apparater där lampor lyser, framför allt inte en som förmodas innehålla kokhett vatten.
Men, som lydig hustru så lyfte jag naturligtvis på nämnda flärp och svosch... en liten rännil med vatten spruttlade ut. In i köket efter flärpstängningen och sic ! varmvattnet kom hur snällt som helst ur kranen. 
Att kunna "lufta" en varmvattenberedare är väl något som hör till allmänbildningen......?
Hur skulle jag kunnat veta att det var lösningen på köksvattenproblemet ?

Dessutom har jag duschat min (lyxfruiga) lekamen kallt i några dagar, plötsligt fanns det inget varmvatten där...
I badrummet har jag inte rktigt lokaliserat var beredaren sitter men tror den är placerad utanför fönstret, på husväggen. Har inte känt någon större längtan efter att hänga ut genom fönstret i konstig, akrobatisk vinkel och pillra på några flärpar.
Svala duschar är ganska sköna, tycker jag.
Framförallt när temperaturen i rummet ligger strax över trettio grader.
Så det så ! Precis !
Men läs och häpna, igår efter yogan skulle jag tvaga min svettiga kropp och ; varmvatten, som genom ett under !Flärpfritt. 
Förklara det den som kan.

På vår takterass, har jag nämnt det; att vi har en..takterass ? Jaha, förlåt då att jag är tjatig, men är fortfarande väldigt begeistrad i terassen och det faktum att det är vi som har den :-) !
I alla fall, på vår terass har vi ett litet "hus", toaletthus närmare bestämt. Fullt modernt med vattenklosett och handfat. Senaste två veckorna har det dock inte gått att  använda någondera p g a avsaknad av vatten. På väggen utanför är det en kran där trädgårdsmästaren "malin", som jag ännu inte anställt, ska kunna hämta vatten för att spoöa av terassgolvet och vattna växterna, som jag skaffat; tack Caroline K för dom !
Växterna behöver vatten. Varje dag.
Följaktligen har jag, med rosor på kinden och solsken i blick, varje dag kånkat upp en 10-litershink full med vatten och vattnat mina skötebarn.
Om man ser det som gratismotion blir det mindre jobbigt och inte så tråkigt.
Tyckte nog att det varit lika tungt och jobbigt varje gång, kanske lite, lite roligare sedan jag valde att se det som kostnadsfri träning.

Enligt Richard-the-driver visste indiern som bor i lägenheten ovanför oss allt om husets olika svitchar, knappar, reglage och pumpar; honom kunde vi få hjälp utav.
Problemet var bara att han just precis i dagarna åkt till sin hemby för att bevista ett bröllop.
Men han skulle komma tillbaks snart.
Om en 10-15 dagar. eller så. Enligt Richard.
Mycket gratismotion skulle det bli.
I dag, efter gympass, pool-stund. duschning (i varmt vatten!), lunch på Latitude; Khan Market, sjalinköp och bilfärd hem igen, var det dags att idka lite gratismotion igen.
Denna gång i onödan visade det sig!
Jag var ju tvungen att prova om det verkligen inte kom något vatten ur kranen, har provat varenda dag och det har verkligen inte kommit något vatten ur kranen men skam den som ger sig !
Vridelivrid och...plaskeliplask !!!
Hur mycket vatten som helst kom det ur kranen !
Växterna blev glada för dom fick allt vatten ur hinken och dessutom alla extraslurkar som mitt många-gånger-vridande genererade !
Förklara det då, den som kan !

Varifrån ska jag nu få min gratismotion ?
Nåväl, bekymrar mig inte så mycket om den saken; räcker kanske med att jag tar mig en slurk av Ganges heliga vatten så behöver jag inte tänka på träning på ett par månader. Mer koncentrera mig på att överleva alternativt bli av med alla de amöbor som med största sannolikhet kommer invadera min (lyxfruiga) lekamen...

Nimbu Pani på er ! / Tittilina; än så länge amöbafri och ohelig...



Kommentarer
Postat av: Agneta

Låter spännande med er lilla resa och nya lägenhet. Tänk att vatten kan ha så många olika betydelser och upplevas på olika sätt. Här har det mest kommit vatten ovanifrån sedan vi kom hem, men nu försöker SMHI åter lura oss med att våren/sommaren är på gång. Allt blingbling och vackra tyger som vi hade med oss hem är snart slut. Nästa helg är det föreställningar.

Ha det så gött och kramar till er alla från

Faster/Plaster

2012-04-29 @ 08:43:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback