...full fart framåt, vecka 35...

Oj, oj, oj, så har ännu en vecka passerat...
Det är lördag förmiddag, jag har sovit lääänge; ända till 9.40 faktiskt vilket är mycket ovanligt, skönt var det i alla fall :-).
Veckan som gått har bjudit på:
Söndagen, lugn hemmadag med bl a sådd av fröer som jag köpte på en handelsträdgård vid Lodi Road; basilika, timjan, rosmarin, dill, persilja samt cocktailtomater.
Medan jag sådde dom drömde jag om min takterass (som jag ännu inte har..) och hur jag strosade omkring däruppe bland mina yviga stånd av dill och persilja, mina kraftiga timjanbuskar och klasarna med tomater och klippte loss lite här och nöp av en kvist där; ja, ja nu har basilikan börjat gro i krukan och allt det andra har också börjat titta upp ur sina små byttor i sålådan, det där med krukodling kanske är underskattat, vad vet jag ?
I måndags var vi några stycken som åkte till India Crafts, det är ett ställe där dom säljer möbler, tavlor, ljuslyktor, ramar och andra inredningsdetaljer såsom buddhasatyer, vaser, skålar och elefanter i allsköns material...
Det mesta är nytillverkat, en del saker av återvunnet trä och allt är behandlat så att det ser gammalt och lite modernt slitet ut.
Ungefär som Sharma Farms som jag skrivit om förut och där vi köpte gröna glasskåpet, nattygsborden (en liten undran; heter det nattygs- eller nattduksbord ??) och skänken till vardagsrummet; fast India Crafts var mycket, mycket bättre !!!
Varmt som sat-n var det och allt var jätteskitigt men så många fina saker !!!

Till Casa Sahlberg inhandlades det bl a några ljusstakar för blockljus, några för värmeljus, liten elefant i metall, vas/bytta i turkost och guld med  rosa/gul/guld figurer på och sist men inte minst 2 stycken skrivbord; ett till vardera Hannas och Fannys rum !
Vi har ju letat skrivbord, men ratat dom vi sett för dom var så okristligt fula och tråkiga så det var som en skänk från ovan att dom plötsligt stod där, nu står dom här i Casa Sahlberg och är bara sådär fantastiskt vackra och fina; enkla i slitet, avskavt vitt; åh, jag vill gå och klappa lite på dom, kommer snart tillbaks, vänta lite bara...
Sådär ja, tillbaks igen...
Veckans andra dag; groceryshopping men först ett yogapass, det är SÅ roligt ! Och SÅ svettigt ska tilläggas, men det är ju en del av det roliga, man känner sig liksom extra duktig och nöjd om det rinner lite om en och kläderna går att vrida ur...

I onsdags var det dax för fröken Titti att ha sin andra lektion med 8-åringarna i Svenska skolan, vi pratade motsatsord, läste och avslutade ofullbordade meningar, jobbade i arbetsböckerna, skrev om bokstaven A och på slutet läste fröken det tredje kapitlet i LasseMajas detektivbyrå; Biografmysteriet...
Direkt därefter började min kurs i Indisk matlagning; varje onsdagkväll i 10 veckor ska jag lära mig "allt" om det indiska köket, förhoppningen är att mina fördomar om att allt är likasmakande, ihopblandat och stabbigt ska komma på skam...
Ja, vad ska jag säga, redan när jag åkte hem därifrån i onsdags kväll satt skammen på ena axeln; vi lagade Matar Wale Chawal och Kachumbar...hur gott, smakrikt och fräscht som helst, dessutom vegetariskt vilket passar mig som inte är överdrivet förtjust i att hantera kött.
Matar...och Kachum.. innebar fluffigt basmatiris med ärtor; kryddat med lök, kumminfrön,nejlikor och kanelbark samt sallad med lök, tomat, gurka, vitkål kryddat med lime och koriander, tål att upprepas i det Sahlbergska köket !

I torsdags var det time för veckans "coffeemorning", vi turas om att hålla i det och det betyder helt enkelt att man fixar fika och så träffas man hemma-hos för några mysiga timmar tillsammans, nästa vecka är det här hemma  :-) !
På eftermiddagen åkte jag till flygplatsen för att möta Mr Persson; en SAAB-kille och vän som flyttade till Abu Dhabi samtidigt som vi slog ner våra bopålar i Indien, nu tog han långhelg för att besöka oss, och Indien för första gången !
Efter att ha lämnat av hans bagage, druckit en kall Kingfisher och pratat i kapp oss sen sist drog vi till India Gate, som är ett minnesmonument över första världskriget, som triumfbågen, ungefär med en låååång och bred paradgata därifrån och till premiärministerns hus och parlamentet.
Byst med folk, på en vanlig torsdag !, bara indier och så två blekansikten, huvudet högre än alla andra...
Man är som en cirkusattraktion, blev nog tillfrågad 10 gånger om jag kunde ställa upp och bli fotograferad bredvid indier i olika konstellationer, vi såg hur dom även smygfotograferade oss med sina mobilkameror, sådär som man själv gör ibland; låtsas ta på något bredvid och sen snabbt vrider kameran och trycker av  :-)!
En svett-kletig promenad uppe vid Connaught Place hann vi också med innan vi åkte till Basant Lok för middag, sen var man rätt nöjd med den dagen; vi avslutade hemma i köket med ytterligare en (kanske blev det två..) kalla öl innan det var dax för sängen !

Igår morse landade bästa Micke tillbaks efter tjänsteresa till Sverige sen i söndags, åh, vilken julafton !!!
Förutom den största klappen (d v s Mr Spirit himself) så kom det fram pepparkakor, ostbågar, Marabou chokladkakor, lösgodis, renskav, korvar, köttfärs, ostar, skinka, kurslitteratur (Pedagogoik på distans, det ni !!), chardonnay på bag-in-box, champagne, möbeltassar, laserpass och superlim, ja dom tre sista sakerna var väl inte supersexiga men värda sin plats i väskan ändå... Ja just det, två fjärrstyrda racerbilar modell supercoola och grymt snabba hade också hittat ner i bagaget !
Micke hade varit tvungen att panikköpa en till väska inne på ICA Maxi för att få plats ;-) !
Efter frukost drog vi med Tobbe till Old Delhi (Shahjahanabad) med all trängsel, trafikkaos, kossor, poliser, getter, moppar, dragkärror, folk precis överallt, elledningar i stora härvor, fallfärdiga hus, tempel, moskéer och olidlig, fuktig värme...Hur kul och intressant som helst men efter 3,5 timme var vi dyblöta och totalt utpumpade...
Tillbaks hem igen, snabblunch och snabbdusch, Micke for till kontoret på möte och vi åkte till ett emporium; statlig affär med allsköns hantverk från Indiens alla delar, där får man gå i lugn och ro, ingen som går dikt an och plockar fram minsta lilla sak man vill titta på, man får peta och fundera alldeles ifred, underbart !  Därefter var det dags för en liten fredagsdrink på kontoret, egentligen bara för dom anställda som en summering efter långmötet, men Tobbe är ju SAAB-are och jag hans förkläde och guide så det var klart att lilla jag också fick följa med !                                                                                                              Alltid lika trevligt, man blandar svenska och engelska hej vilt allteftersom man pratar med svenskarna eller de indier som är anställda, eller varför inte med alla på en gång !
Sen var man väldigt nöjd (och trött) även igår !

Och nu sitter jag här, framför datorn och bloggar i lugn och frid, så skönt och mysigt !
Micke och Tobbe for iväg klockan 7 i morse, till Agra och Taj Mahal, dom får en dag tillsammans och jag får en dag med mig själv, ska strax hälla upp en skål med svenskt lösgodis och läsa om Utvecklinspsykologiska teorier, kanske ta mig en liten eftermiddagslur för att vara pigg tills dom kommer hem , vid 18-tiden, och vi ska hem till familjen D´s takterass för att umgås lite i den varma indiska kvällen/natten !

Imorgon blir det indisk utomhusmarknad med prutning och shopping, allt för att suga musten riktigt ordentligt ur Mr Persson innan han far hem till "Abban" igen i morgon eftermiddag !

När jag läser igenom vad jag skrivit blir jag alldeles matt av alla aktiviteter, men jag får ju faktiskt några timmar av lugn och ro ibland, onsdagarna är ju nästintill heliga (Rozie är ledig och jag kan tussa omkring alldeles själv, förbereda Svenska skolan och nuförtiden även plugga min pedagogik).
Märker dessutom att jag spaltar upp och skriver liksom dag för dag, som en dagbok ungefär, men det är väl inget större fel med det och dessutom; jag gör ju precis som jag vill med alla bokstäverna ;-) !

Inga foton denna gång, hann inte ladda över bilderna i datorn och nu är kameran med till Taj Mahal, det får gå bra ändå !

Nä, nu dax för soffläge med lösgodis-skålen och teorierna i högsta hugg,
Tjingeling från Indialand för denna gång !/Titti 

Kommentarer
Postat av: Agneta

Oj, oj att du orkar, tur att du har det lite lugnt ibland. Apropå dina odlingar så är min Myrten jättefin och den står på köksbordet så jag tänker ofta på er. Nu har jag också använt pytte av de bling-blingband jag fått av er, det blev så snyggt. Snart ska jag börja min yoga igen, men denna gång blir det "yoga för äldre", ingen Ashtangayoga alltså.

Kram på er

2011-09-05 @ 11:51:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback