...Titti, Tatta, Totti...

Alla redan den 23 november, kan någon förstå hur tiden bara rusar iväg ?
Inte jag i alla fall.
Nu har vi bott i Indialand i ganska exakt 11 månader!
Känns som jättelång tid och samtidigt; swoosch har det bara sagt och snart ett år har passerat sedan vi satt på Arlanda och blev utlandssvenskar...
Jag önskar att jag hade varit förutseende och präntat er sisådär 20 frågor till mig själv av typen; vad tänker du när du ser alla fattiga, beskriv Indien med tre ord, nämn det bästa respektive sämsta med att ha maid och chaufför, hur känns det att vara medföljande, vad gör du en helt vanlig tisdag, hur många indiska måltider har du ätit senaste månaden, hur många ord/meningar på hindi kan du, vad är det bästa med Indien, vad är mindre bra o s v i samma stil...
Tänk om jag gjort det och så besvarat dessa frågor en gång per månad, utan att få läsa föregående månaders svar. Hur intressant hade inte det varit !?
Att i efterhand kunna läsa sig till sin egen förändring, hur ens tankar och synsätt och, framförallt, beteende förändras över tid och efter acklimatisering!

Men nu var det ju inte sådana här djupa funderingar jag hade tänkt ägna mig åt utan, som vanligt, lite mer lättsamt, skryt över alla fantastiska inköp jag gör, hur billigt mycket är och hur duktig jag är som sparar så mycket kosing åt det Sahlbergska hushållet genom att utföra sådan otroligt bra och livsnödvändig shopping...

Var häromdagen på Pragati Maidan, som är ett jättelikt mässområde här i Delhi. Just nu pågår International Trade Fair 2011 och det kunde ju inte missas.

Inträdet kostade 40 rupees (6 spänn, helt enkelt) och dom tar in 100.000 besökare sedan stängs grindarna för insläpp. Dom har tvingats stänga för insläpp flera dagar i rad.
Var kommer alla människor ifrån, över hundratusen personer som har tid att gå på mässa, mitt i veckan !
Jobbar inte folk ?

Hade väl inte direkt tänkt att handla något, men Tatta hon ville handla hon! (Otroligt skönt att ha fått ett alter ego att skylla på, den där Tatta är inte riktigt klok ibland, gör precis vad som faller henne in...)

Vi hann väl knappt in i första jättelika utställningshuset förrän hon hade cashat upp för en mörkrosa pläd som hon påstod att hennes soffa inte kunde leva utan..

Det var otroooligt mycket folk men så är det ett gigantiskt område också så på något vis blev det inte supertrångt utan bara många människor överallt.
Gick runt där några timmar och så var det en i sällskapet som ville kika på mattor av kelim- och andra fina sorter...

Och vips hade Tatta handlat, inte bara en utan två stycken mattor !!!


Men jag säger ingenting om det, tycker hon valde bra för visst är dom vackra ! Dessutom såg det lite naket ut på golvet i vårt jättevardagsrum, och nu kommer vintern och då är det inte skönt med iskkalla marmorgolv.
Sen åkte vi därifrån ty hungern rev och slet i våra kroppar, det är inte bara sjön som suger, nä man blir riktigt blodsockerfattig och lysten på mat av all shopping !
Blev italienskt till senlunch den dagen; ravioli med fyllning av pumpa och sås gjord på grädde, spenat och gorgonzola. En kall Kingfisher till det och så var man nöjd med den dagen...

Sedan förra tangentklickandet har jag hunnit med yoga x 2, gymträning x 1, middag på restaurang x 1, middag hos vänner x 1, massage x 1, tokfyndat Desigual-klänningar på Sarojini (6 st) x 1, fikat på Basant Lok x 1, plus lite annat smått och gott, som förmodligen inte var så himla viktigt eftersom jag redan glömt allt jag hunnit med..

Mr Spirit sköter sig han också, jobbar och reser som en tok tycker jag. Just idag har han farit iväg till Mumbai för vidare befordran till Hyderabad sent ikväll och landar in på fredag kväll; som att åka till London över dagen för att sedan svischa vidare till Frankfurt, att ha Indien som arbetsfält är som att vara hela Europa till lags.
Han drar in kosingen och radarparet Titti och Tatta gör sitt bästa för att se till att sedlarna inte klibbar fast i plånboken...

Aha, nu kom jag på det! På söndag är det ju första advent, inte för att man har ens den allra minsta lilla julkänsla men mitt undermedvetna måste varit på alerten för just idag, på denna dagens lilla shoppingtur förälskade jag mig i denna sötnos-stake;

Visst är den fin, very Swedish om man säger så! Ni lägger väl märke till de frodiga, saftigt gröna blad som sticker fram vid sidan av staken, det är lilla fru Sahlbergs egenodlade basilika som nu vuxit sig hög och fin.
Mmm, har man gröna fingrar så har man ;-) !

Hanna-loppan är fortfarande kvar i Indien, deras rundtur började för precis en månad sedan och tog slut i Goa den 6 november, men där blev dom liksom kvar... Även hon har hunnit med en släng av Dengue-feber (troligtvis) men mår nu helt bra, dom solar och badar och far till olika städer på en- eller tvådagars besök men sladdar tillbaks till Goa hela tiden. Nu låter jag lite gnällig men det är inte meningen, är superglad för att dom har det så bra, soligt, varmt och skönt med härliga dopp i havet däremellan. dom kommer tillbaks till Delhi den 7 december. Först hade dom tänkt ta tåget tillbaks men efter att ha åkt nattåg från Rajastahn till Mumbai under endast en natt var dom inte så sugna på att åka tre-dygns tåg från Goa till Delhi. Nu blir det flyget istället.

Fanny-filifjonkan går hemma i Göteborg och är, tillsammans med Erik, laddad till tusen, vaccinerar sig och funderar över packning... Den 6 januari dimper dom ner i delhi för ett halvår med (svär)mor och (svär)far, ska bli alldeles, alldeles underbart ! Samma dag men några timmar senare kommer så också min kära storasyster-yster hit; blir kanonkul !!!
Sen väntar fler roliga besök under våren, mer om det när det närmar sig !

Men, roliga saker händer tidigare, mycket tidigare än så för om bara två och ett halvt dygn landar Anette och Micke; räknar timmarna till lördag morgon 07.40 :-) !

Har idag suttit och försökt plita ner ett schema på allt, allt som vi ska hinna med, blir inte mycket vila då inte!
Har fått in några vilotimmar på deras bägge onsdagar mellan 15 och 17.30, när jag har Svenska skolan...
Vi ska ju dock en lånhelg till Goa och då är det sol, pool, stol och hav som gäller. Dessutom ska vi träffa Loppan och hennes gäng där nere, så att hon får krama om sina extraföräldrar litegrann !

Vädret i Delhi är just nu, temperaturmässigt, mycket behagligt; svensk sommarvärme på dagtid men betydligt svalare på morgnar, kvällar och nätter. Betyder en liten kofta på kvällen och ork att vara utomhus på dagtid, underbart. Vad som inte är lika underbart är att det nu är ganska mycket inversion, avgaserna hamnar under lock så att säga. Lite disigt vissa dagar, men det är smällar man får ta.. Såhär ser det ut en alldeles vanlig dag. Utsikten är från Mr Spirits kontor en eftermiddag i slutet av november:

Just det på tal om rubriken, ha ha man säger ju att kärt barn har många namn...India must love me ;-) !

På sjukhuset blev det Tatta av ett bokstaverat, textat Titti och när jag ringde Olive´s för att boka bord i slutet av förra veckan bokstaverade jag också T, i double t, i eftersom Sahlberg är så knöligt att få rätt i detta landet.
Dom andra kom lite före oss dit och hävdade bestämt att det väntade ett bokat bord i namnet Sahlberg, till slut provade dom med Titti istället eftersom dom visste att det var jag som bokat men nope inget bord i det namnet.
Däremot fanns det ett bord för 7 personer i namnet Totti, kunde det stämma ?
Ja, i detta landet stämde det mycket riktigt!
TII = This Is India, nyligen myntat uttryck som stämmer om man säger det med en typisk indisk sidledesrörelse av huvudet..

Men hörni, nu blev det sådär många bokstäver igen, ibland känns det som om jag skulle kunna fylla sida efter sida med egentligen ingenting viktigt utan bara vardagligt och massa utfyllnad däremellan.
Inte konstigt att det blir mycket skrivet, vi är ju för sjutton 3 stycken som ska ha sitt sagt..

Kram och var rädda om varandra och er själva! <3/ Titti-Tatta-Totti

Kommentarer
Postat av: Agneta

Tack så mycket. Nu har jag njutit av kaffe och pepparkaka med ädelost och din berättelse. Vilken tur att du inte är ensam hela tiden längre.

Så roligt med alla besök, du borde lägga upp en excel-fil med schema som dina gäster får med sig hem så de kommer ihåg vad de varit med om. Vad kul att Fanny kommer vara hos er när vi kommer då får jag äntligen träffa henne.

Kramizar från ett grått Sverige

<3

2011-11-23 @ 17:10:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback