...långledigt :-)...

Onsdag idag = maidfritt hemma, torsdag imorgon (uppenbart, I know..) = maidfritt, fredag= maidfritt...

Rozie, vår maid, har kanske Indiens snällaste och naivaste arbetsgivare...
För kanske 2 veckor sedan berättade hon för mig att hennes döttrar åkt till Chennai, på Indiens östkust, för att vara med på en släktings bröllop..
Jag undrade om inte hon och hennes man också skulle/ville vara med, då svarade hon att ; jo, dom ville men visste inte riktigt...

Jag såg min chans till maidfritt några dagar i sträck så jag frågade återigen några dagar senare, om dom hade bestämt sig och att hon absolut kunde ta några dagars "holiday", för visst vore det trevligt för dom och det var helt okej för våran del...
Då sa Rozie " I didn´t know how to ask, maám, you´re so nice, I´m so happy to work for you.."
Inombords jublade jag men tog på mig en välvillig min och svarade " I´m not dangerous, you know, quite resonable, of course you and your husband shall go.."

I måndags undrade jag igen hur långt dom hade kommit i sina planer, fick då veta att nu hade dom bestämt sig för att åka till Chennai; jippie tänkte jag och såg onsdag-söndag som dagar utan maid, alltså flera dagar i sträck då jag kunde tussa omkring här hemma utan att känna mig i vägen för sopborstar och skurhinkar mellan 10-15.

(Måste dock säga att jag vänjer mig mer och mer att ha någon främmande som städar och stryker här hemma, och att jag slappnar av mer och mer. Och JA, jag är tacksam över den förmånen och inser lyxen i det hela, men ändå...)
Nåväl, som sagt så såg jag framför mig en 3-4 dagars  ledighet för oss båda, men för artighets skull frågade jag ändå hur många dagar hon skulle vara borta..
Det visade sig att hon kommer åter den 23 maj; 19 dagars ledighet varav 10 arbetsdagar...
Hon undrade också om det var okej för vår del och lilla fru Sahlberg nickar och ler och säger "Javisst, åh så skönt för er.."
Så nu är det bara att kavla upp ärmarna; bildligt talat, nu är det så varmt att man inte använder klädesplagg med ärmar.., och greppa "Kwality"-kvasten och skurtrasan, Delhi ligger ju i ökenområde och springorna i alla dörrar är på sina håll ganska magnifika, så det kommer in fin ökensand som lägger sig som ett litet dammlager överallt...

Kanske kommer hon möta en helt annan "maá m" när hon kommer tillbaks, en som fattar att riktigt uppskatta vad hon gör för oss, en med nariga händer och valkar i nävarna.. Eller ett riktigt dammigt, sandigt Casa Sahlberg där strykhögen är enorm och badrummen ingrodda....

En svensk bekant här i Delhi tyckte inte att vi skulle betala full lön den här månaden eftersom maider och chaufförer har sin ledighet när vi "expats" åker till våra respektive hemländer i 4-5 veckor i sommar och då har dom full lön under den tiden, men va f-n, inte har dom speciellt hög lön och ..nä jag betalade glatt Rozie´s lön igår...
Dom ska ta ett tåg till Chennai i morgon kväll, det tar 2 dygn att åka dit med just det tåget, hon förklarade att det tåget som "bara" tar 1 dygn; "snabb"tåget, kostar 850 Rupees d v s 125 kronor t/r och det har dom inte råd med, så att inte betala full lön finns liksom inte på kartan...

Nä, inte har jag tid att sitta här och blogga, har en del hushållsarbete att ta itu med, fast först en kopp kaffe kanske..
Ha en bra onsdag, det tänker jag ha ! / Titti


Kommentarer
Postat av: Agneta

Vad skönt för dig att få vara "ledig" ett tag och vem vet man saknar inte kon förrän båset är tomt. Du gör helt rätt att betala henne lön det var ju du som föreslog henne att ta ledigt. Väntar på rapport från "fröken Sahlberg" och öken Sahlberg. Kramar till er båda

2011-05-04 @ 08:35:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback