...funderingar kring kontraster och hierarkier...

Indien är verkligen ett land av kontraster och hierarkier, folk bor, bokstavligen, på gatan och de som har mycket pengar bor i "palats" med tjänstestab.
 
Däremellan finns naturligtvis olika låg- och medelklasser.. 
Man ser folk, inte sällan hela familjer, som bor under broar eller på byggarbetsplatser; tvätten hänger på tork mellan betongpelare och bambustegar och halvnakna barn springer omkring påpassade av (något) äldre syskon eller grannbarn medans föräldrarna arbetar. Männen kan befinna sig någon våning upp spikandes och hamrandes medans kvinnorna, iklädda sarees, bär tegelstenar eller sand i skålar på huvudet och "hantlangar".


Däremellan finns naturligtvis olika skikt och hierarkin är tydlig även inom det som vi tycker är ungefär "samma" nivå t ex är det stor skillnad på en autorickshaförare och en chaufför som vår.
Lika väl är det skillnad på en autorickshaförare och ett cykelbud, och nu pratar vi om en som trampar en oväxlad cykel med en last av armeringsjärn, gasoltuber, möbler, kylskåp eller något annat tungt och otympligt.

Det sorgliga är att de som har det lite "finare" chaufförsjobbet inte är speciellt trevliga mot den som kör autoricksha och autorikshaföraren är inte speciellt trevlig eller hänsynsfull mot cykelföraren, som cyklar med en last så tung att man inte kan förstå att han orkar trampa runt pedalerna, det är inte så att den stora, fina bilen saktar in och släpper förbi; nej man tutar och mer eller mindre tvingar den andra att flytta på sig eller väja om den inte ska bli överkörd..

På restauranger är det inte ovanligt att det är de indiska gästerna som är otrevligast, snorkigast och mest oförskämda mot sina (indiska) medmänniskor som arbetar som servitörer och servitriser...
När vi var i Goa och satt på Baltons Beach-shack pratade vi om detta med de indier som jobbade där; supertrevliga Pawan bl a, de sa spontant att det är indier som är de absolut värsta kunderna; på något sätt är det som om dom måste markera sin överlägsenhet i fråga om pengar genom att bete sig värsta sortens divor, har man råd att gå på restaurang är man förmer än de som jobbar där och måste följaktligen sätta personalen på plats...? Ja, jag förstår inte...
Slickar uppåt och sparkar neråt...

Vi har varit hemma hos indiska bekanta; jättetrevliga, snälla, sociala, hjälpsamma människor som bor i riktigt fint område i stort hus och med fyra anställda i sitt hushåll. Jag kan tala om att våra bekanta (mest frun faktiskt, men så är det ju också hon som är ansvarig för hushållet och tjänstefolket..) satt på rumpan i soffan och ropade på sina anställda att komma in och servera än det ena än det andra, om jag kommer ihåg rätt så klappade hon uppfodrande i händerna vid några tillfällen. Det var också ett helt annat tonfall i hennes röst när hon pratade med oss och när hon sa något till någon ur personalen...

Frågan är då; ska jag starta en diskussion, ifrågasätta, bli förbannad ?
Det skulle betyda att jag skulle vara upprörd massvis med gånger varje dag, t ex varje gång vår chaufför kör mig någonstans, eller är det helt enkelt så att man måste bestämma sig för att inse att det är otroligt stora skillnader mellan min svenska uppfostran och mina värderingar och den indiska folksjälen och acceptera att det är så;
dock utan att nödvändigtvis tycka att det är rätt och riktigt.
Jag tycker ju inte det är okej, men jag kan inte ändra ett väl rotat system, dock bestämmer ju jag själv hur JAG vill bete mig mot mina medmänniskor, vare sig dom är svenskar eller indier, lyxlirare eller tegelbärare...

Känns som om man landat lite i Indien nu och börjat fundera lite på hur samhället faktiskt fungerar och VARFÖR det fungerar som det gör..
Mer tankar och funderingar kommer, var så säkra !
Nu tar jag av mig funderar-hatten och önskar trevlig söndag, tjing!/ Titti

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Intressanta reflektioner! Det är förstås för jävligt med folk som behandlar andra som mindre värda. Samtidigt är det nog viktigt att inte glorifiera den "svenska" attityden. Vi tycker att det är superfult att klappa i händerna åt tjänstefolk för att påkalla deras uppmärksamhet och ge dem order. Men ur tjänstefolkets perspektiv, är det inte typ lika illa att passa upp på någon oavsett hur du blir tilldelad dina order? Ojämlikheten mellan människor blir ju inte bättre bara för att den som är rik är "snäll" mot den som är fattig. Jag tänker att lösningen inte är att rika går runt och är artiga mot de fattiga (som istället för att få ta del av samma liv och möjligheter som de rika får passa upp på dem). Lösningen är nog snarare att människor är såpass jämlika i status och levnadsstandard att det blir orimligt för vissa att ge order till andra/för vissa att passa upp på andra. En sådan förändring är ju dock inte gjord i en handvändning och jag inser att ni får göra det bästa av den överklassposition ni plötslig finner er i. Bra att du är uppmärksam på situationen! :) Välj dina strider, ibland orkar/kan man inte ta upp allt för diskussion. Men ibland är det också viktigt att ta debatten...

2011-05-16 @ 12:48:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback