... va bidde de då då ?...

Det bidde inget majsbröd...
I receptet stod det att man skulle ha i majsmjöl och en burk majskorn, och korn det visste jag att vi hade i skafferiet, alltså var det majsmjöl som skulle inhandlas.

Kliver glatt in på "Le marché" som är en västern-inriktad mataffär med mestadels importerade varor och ett hyfsat sortiment (även om importerade varor i Indien kostar mångfalt mer än i Sverige; pasta som hemma kostar typ 10-12 kr kostar här drygt 30, bacon kostar nästan 100 pix för ETT 140 grams paket; man baxnar !, ett paket Philadelphiaost kostar 80 och en 500-grams bytta med Flora betingar det facila priset av 75 riksdaler osv..)

Efter en stunds letande bland olika mjöl- och rissorter utan att hitta mitt majsmjöl frågar jag efter "corn flour" och blir guidad till en helt annan hylla och se där; corn flour ! 
Nåväl, igår skulle jag skrida till verket och knåda ihop ett utsökt, gyllengult, doftande majsbröd..
Öppnade mjölpaketet och gluttar ner i innerpåsen; hm, ska inte majsmjöl vara ljusgult och lite grövre, ja som man tänker sig torkade, malda majskorn...?
Innehållet är kritvitt och mycket finmalt, anar ugglor i mossen och googlar på corn flour; som visar sig vara maizena, d v s majs-stärkelse, alltså liknande potatismjöl och superbra för såser och redningar men knappast till majsbrödsbak...
Ja, ja alltid lär man sig något, och nu vet jag att ska man ha majsmjöl på engelska ska man köpa "polenta", vilket också är det italienska ordet för majsmjöl...

Eftersom jag älskar italienska, bott där och kan lite grann och dessutom ganska ofta försöker snickra ihop meningar på världens vackraste språk så hade jag totat ihop en liten mening inne i huvudet, bara för skojs skull; Oggi ho fatto il pane di polenta, e bellissimo e il gusto e anche il profumo e fantastico...
Plan B; vanliga frukostbullar på vetemjöl (maida på hindi), rågmjöl (atta på hindi) och några nävar havregryn, blev fantastico, buonissimo och bellissimo det oxå :-), so I´m happy; sono contenta !
Den här bilden är inte från "Le Marché" utan från en mataffär på Khan Market, ville bara visa HUR det oftast ser ut i affärer av vilket slag det än är; man utnyttjar utrymmet till max, personalen klättrar på stegar för att hämta det man behöver (som naturligtvis ofta befinner sig 3 meter upp på en hylla..)
Ganska festligt och mycket osvenskt, men kanske ett sätt att minska arbetslösheten, jobb som steg-klättrare på ICA Maxi eller COOP någonstans i Sverige...
Nu är det frukostdax, och det blir nybakt till kaffet :-)../ Titti


Kommentarer
Postat av: Agneta

Vilken bra idé med stegklättrare, jag skulle nöja mig med om det fanns långa människor som kunde gå runt och hjälpa oss småttingar ta ner varor högt upp eller långt bak. Idag åker vi till Side och njuter en vecka det ska bli skönt.

Kram

2011-05-14 @ 09:17:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback