...en doft av Aqua Vera i Casa Sahlberg...

Igår gick vi på en liten söndagspromenix i 35-gradig värme...
Richard, vår chaufför, var ledig igår och då tar man sig liksom ingenvart i den här stan så det fick bli en promenad runtomkring i vårt område; West End samt Anand Niketan, Shanti Niketan och Moti Bagh.

Man går inte så snabbt när det är över 30 grader varmt, funkar bara på halvfart både mentalt och kroppsligt..
Lullade runt på den lilla lokala South Moti Bagh -market, hittade frisersalongen "Fancy hairdresser for him and her", Micke kom på att han nog behövde klippa lite runt öronen och  då tänkte jag "Ja, va f-n, jag toppar håret lite jag också.."
Lokalen var kanske 6 kvadratmeter stor, 4 stolar hade dom fått in samt 4 (manliga) frisörer...

Satte mig i en stol, frisören knöt ett lakan runt halsen på mig, drog åt ordentligt nästan strypningskänsla där, lyckades peta in ett finger och lossa lite på knuten..
Han satte upp ALLT hår med en klämma, jag satt där och små fnissade och undrade hur han skulle kunna klippa något när allt var uppsatt, men han gjorde nog bara det för syns skull för sen släppte han ner allt igen och klämman åkte ner i en låda...den såg jag inte mer..
I lådan låg det några kammar, den ena skitigare än den andra, men det var bara att gilla läget och se lite småglad ut sådär..
Jag måttade med fingrarna ca 1,5 cm, han nickade och måttade som en bekräftelse ca 5 cm och började vifta med saxen... STOPP OCH BELÄGG ! Fru Sahlberg måttade 1,5 cm igen och sa "Tikka", vilket betyder OK!
Lite besviken vobblade han med huvudet i sidled, vilket kan betyda både "ja", "nej", "kanske" eller "jag har inte förstått vad du menar och jag skiter i vilket"...
Nåväl, saxen hackade och klippte sig runt om huvudet på mig faktiskt ungefär 1,5 centimeter, fick se i spegel bakifrån och det såg då ganska jämnt ut !
Luggen så; ville inte ha den rakt klippt utan lite taggigt sådär, det kunde han inte förstå alls, vobblade lite med huvudet igen, men då sa jag ifrån genom att säga det på engelska samt göra ett litet zickzack- mönster i luften och sic !, det gick bra det också..
Under tiden blev Micke klippt och ordentligt inoljad i hela huvudet och håret med en hårolja som luktade en blandning mellan Aqua Vera och Tigerbalsam, jag fick också olja och hårbottenmassage, dock med en helt luktlös olja, dom ville väl inte slösa några kryddor på ett litet kvinns..
Massagen var något hårdhänt med rediga tryckningar i tinningarna samt  i nacken och dessutom ett gäng ordentliga örfilar i pannan; klatsch, klatsch, klatsch...

Mr Spirit blev även rakad efter konstens alla regler, ordentligt inlöddrad och sen överlämnade han sitt liv i händerna på sin frisör som greppade en ordentlig rak-kniv och skred till verket....Sprit-mannen gled ut från frisersalongen len som en babyrumpa om kinderna och glansig som en äkta moviestar från 40-talet i huvudet.
Vi blev 270 rupees fattigare men då det bara blir ca 43 kronor omräknat i svenska så sved ju inte det direkt..
Klippning, oljeinpackning, skalpmassage, pannörfilar samt rakning för ynka 43 spänn...

Ett paket Flora eller 140 gram importerat bacon kostar 100 riksdaler men "snygg och väloljad" det blir man för knappt hälften, alltså lönar det sig inte att slösa Flora eller baconfett utvärtes, utan dessa dyra lyxvaror bredes sparsamt på bröd och avnjutes knaperstekt till söndagmogonens äggröra..
Se det var ett billigt söndagsnöje, inte åt vi bacon till frukost heller, så vi sparade mycket pengar igår :)!
Nöff, nöff/Titti

Kommentarer
Postat av: Cilla

Vi har som semestertradition att gå till en lokal frisör och klippa oss (dvs hela familjen). Vete tusan om jag skulle våga mig på det i Indien ;-)Tycker ni var modiga idag.

2011-03-29 @ 21:55:43
Postat av: Agneta

Underbart att ni vågade, det är tur att inte Alf kan se hur ni ser ut. Jag älskar ert mod att prova det mesta men där vet jag inte om jag skulle våga för husfridens skull.

Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback