...väst möter öst...

Torsdag kväll vilket innebär att det snart är helg- IGEN !?!
Fattar inte hur dagarna bara susar förbi, vet att jag skrivit om det förut men jag kan inte låta bli att fascineras...
Vad har hänt hittills denna vecka då ?
Jo i måndags var jag på en workshop om "Ayurveda and wellbeing", som säkert många vet är Ayurveda en urgammal "mind-body medicine of natural healing, ".

Vi var 10 stycken som anammade inbjudan från en finsk kvinna som är helt såld på det här med Ayurveda, hon höll mötet/föreläsningen hemma i sin lägenhet (som är en av de snyggast inredda lägenheter jag nånsin sett!) tillsammans med en Ayurvedisk läkare som heter dr Partap Chauhan.
Den finska kvinnan såg inte alls ut som man tänker sig en finsk kvinna med rejält finskt efternamn, nä hon såg ut som en blandning av Tomas Di Leva och ett skogsrå !
Dr Chauhan däremot såg förtroendeingivande ut, lugn och sansad och högst normal, han skötte det mesta av pratet och jag måste säga att jag blir imponerad av någon som kan prata med entusiasm, saklighet och som väver in exempel i berättandet. Ingen powerpoint, inga stödord, inga papper utan bara rakt upp och ner i 2 timmar.
Jag som är lite skeptisk av mig inför sån´t som är lite "hokus pokus" och dessutom skolad i västerländskt medicintänk blev faktiskt fascinerad, såpass att jag åkte och inhandlade några böcker,. Gäller att alltid vara redo för nya input´s, så att man inte fastnar ! Det hela är ganska komplicerat  med body, mind och soul..
Vata, Pita och Kapha, de olika kroppstyperna varav en är med dominant och behöver balanseras upp..
"Ayurveda is "the science of life". It is the ancient Indian wisdom of living in total balance- physically, psychologocally and spiritually. Ayurvedic priciples aim to achieve optimum health and peace of mind...!            Som sagt nu har jag några böcker att förkovra mig med hjälp av..

I går var det min lediga dag här hemma dvs Rozie var ledig, och vad händer då ? Jo det plingar på dörren och in kliver 4 indier med fastighetsskötaren Tulsiram (fast vi kallar honom Tusse !) i spetsen för nu var det dags att koppla in alla AC-apparater, det vaccumpumpades och det byggdes kontakter, klättrades på stegar, skruvades och hölls på i flera timmar. Tusse kom dessutom med hela famnen full med fjärrkontroller; hela 9 stycken...Jag blev alldelse förskräckt när han började peka på de olika och sen gå runt och lägga dem i olika rum, såg för min inre syn hur Micke och jag lyckades blanda ihop alla och med svetten rinnande sprang runt och riktade fjärrisar mot olika apparater och ingen svalka.....
Men så är det naturligtvis inte, alla funkar överallt, så skönt.
Kan tala om att det börjar bli varmt nu, uppemot 35 på dagarna och runt 20 övrig tid och varmare ska det ju bli, så det var ju inte helt fel med besök av Tusse och hans gäng !
Eftersom jag, tack och lov, hade hunnit  fixa och dona i lugn och ro, fått i mig några koppar kaffe så kunde jag ägna mig åt bakning medans halva indien var i lägenheten och fixade på sitt håll.. Det blev Fiffi´s rutor ( kallas också Kärleksmums men i vår familj är det av någon outgrundlig anledning Fiffi, vem det nu är, som namngett bakverket) Kan tala om att glasyren blev lite grusig för jag hade inget florsocker utan strösocker storlek STORA korn, försökte mixa dom men det gick inget vidare...
For iväg till Svenska ambassaden på kvällen, dags för månatliga bokklubbsmötet, visade sig att vi bara var 4 stycken och att endast värdinnan läst boken...  Gjorde absolut ingenting, då blev det mer prat om resor, chaufförer, maider, arbetstider mm. Riktigt trevligt. Lite plockmat bl a köttbullar och så en mini-semla, komplett med mandelmassa och allt; smaskens !! 
I dag har jag hunnit med en annan föreläsning, på Amerikanska skolan, om att resa i Indien, råd och tips, inte att förakta !
Gymmet i morgon och på lördag är vi några svenska familjer som ska spela brännboll och kubb i Nehru Park och sen blir det grillfest på den terassen som vår grill är fosterhemsplacerad på... Eftersom vi inte tror att diesel-grillad oxfilé är så nyttigt i längden gav vi vår chaufför i uppdrag att låta någon tillverka en sån där tänd-burk, Micke drog ut bild från nätet och förklarade, Richard var ju dessutom med när vi köpte grillen så storleken på grillen visste han... Denna fantastiska skapelse i storlek XXXL kom ham hem med i går, tillverkad av metallpapperskorg modell större; jmfr med brödrosten :). Risken är överhängande att bottenytan är större än grillgallret men, men....
Är det barbecueparty så är det :)
Kram och godnatt till alla bodys, minds and souls/ Titti                          

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback