...gardin-stress...

Så i måndag var det dax att åka till gardin-beställningaffären, ligger ute i Gurgaon, så det tog ca 20 minuter med bil. (Gurgaon är en stad som nästan är ihopbyggd med Delhi, man märker inte att man lämnar den ena förrän man är i den andra.., mer höghus och shoppincenters och som vanligt bilar, bussar, mopeder, cyklar, autorikshas och en väldigt massa människor överallt...).

In i affären, sa till Richard (the driver) att det "tar väl någon timme.."...Ner på undervåningen och...Jättestor lokal, längs alla väggar var det höga ställningar med tygrullar, jag överdriver inte om jag påstår att det säkert fanns 1000 olika tyger att välja mellan !
Alla färger man kan tänka sig och dessutom i olika nyanser, olika mönster; blommiga, randiga, prickiga, med blad, med böljande vågmönster, på randen, tvären, längden och bredden...Oh my god !
Som svensk vill man gärna stå i fred och pilla lite, känna på alla olika tyger, fundera, mumla lite för sig själv, ta några steg framåt, några bakåt, gå till andra sidan och göra samma sak där, gå tillbaks, sitta ner och tänka...ja ni vet hur man är...!

Kan tala om att det är skitsvårt att få göra det ifred när man har en liten indier som står klistrad bredvid sig och som, så fort min hand närmade sig en tygrulle, drar ut en bit av tyget och tittar på en med hopp i blicken att man ska välja just det tyget, jag vill känna på ett annat tyg och vips så är det utrullat en bit och så en ny blick...
Efter en stund sa jag, med tillkämpat lugn, " this may take some time, I have a lot of thinking to do".."It´s okey maám" får man till svar och han står troget kvar vid ens sida.. Pust!

Dessutom är det svårt att huxflux välja till alla 7 rummen i ett enda svep, men bara tanken på att behöva åka dit 7 gånger gjorde att jag bestämde mig för att bestämma mig...
När det äntligen var färdigt så skulle det beslutas om vilka slags gardiner, vilket foder, vilket tyg "bakom-gardinerna" skulle vara i..Heter "sheers" på engelska och är sådana där "pensionärs"draperier dvs genomskinliga som man har för att förhindra insyn och som dessutom hindrar lite av den 40+- värmen som kommer inom några månader från att göra det outhärdligt i lägenheten.
Jag är ingen vän av sheers måste jag säga, men förstår att det är skönt och bra att ha det i alla sovrummen.
Dom finns också i en miljon olika färger och nyanser och med olika randningsmönster....

Gardinstänger, knoppar...Efter 2,5 timme var jag helt slut i huvudet och hade mild ångest (i-landsproblem, jag vet men där och då kändes det som om det var dax att kontakta en KBT-terapeut !)
Ted var med mig, måttligt road, men han försökte hjälpa mig med uppmuntrande tillrop och positiv anda...
Till slut kunde vi åka därifrån, med små tygprover i en påse,skönt !

Natten mellan måndagen och tisdagen var jag vaken mellan 02 och 04, vankade omkring med tygproverna i handen, tittade på alla olika fönster, funderade hit och dit; kändes det verkligen rätt; oj vad mycket blåa nyanser jag valt, ska vi verkligen ha långa gardiner i vardagsrummet med sheers bakom...?
Velade fram och tillbaks, ena sekunden bestämde jag mig för att ringa på mprgonen och säga att det inte var någon idé att mät-killen kom hem för jag hade ändrat mig angående alltihop, nästa sekund tänkte jag att nu kör vi, kommer aldrig bli säker på att jag inte kunnat hitta ett snyggare tyg...

Mät-killen kom på tisdagen, då hade jag kommit så långt att jag bestämt att vi inte skulle ha långa i v-rummet utan hissgardiner och INGA läbbiga sheers...(Hissgardiner= Roman blinds på engelska, varsågod, den upplysningen var gratis!)

Igår var det så dags att åter åka dit och få prisuppgift utifrån mätkillens beräkningar, det besöket tog ungefär 1,5 timme eftersom dom kom på efter 45 minuter att tyget till gardinerna i gästrummen inte skulle räcka till båda rummen, "out of stock, maám.." jaha, så var det bara till att börja vanka omkring bland tygerna igen..
Fast inget ont som inte har något gott med sig, jag kom ur min blå-spiral, så i "Fannys" rum blir det röda och i "Hannas" rum blir det ljusbrun/rosa/lila gardiner...

Om cirka 10 dagar hänger dom där, om nu 10 dagar betyder 10 dagar, ibland kan det betyda 5, ibland 3 veckor..
Hela äventyret betingade det facila priset av lite drygt 17.000 svenska riksdaler ( Crazy, I know !!!), men det är så man gör här och det är så det kostar, det är dock till 7 rum med stora fönster, måttbeställt med stänger, sykostnad och montering, kostnaden blir ca 2.500 per rum viket kanske känns mer ok, bara det att man inte gör på det viset i Sverige, och inte till alla rum på en gång....
Pusselikramen!/ Titti

Kommentarer
Postat av: Agneta

Stackars dej, det skulle jag aldrig klarat och ändå är jag lite van att köpa tyg. Min beundran för dig är STOR som klarade det och inte hade du någon att "bolla" med. Men vad härligt samtidigt att bara få allt fixat så där.

Kram Faster

Postat av: Cilla

Hej. Hittade hit via mail från min make, "Hejen". Kul att läsa om hur ni har det i Indien;-)

PS. Han hälsar så mycket till er båda.

2011-01-20 @ 22:18:11
URL: http://blogg.passagen.se/miss.macahan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback