...luncher, vin, krukor, titthål mm...

Så var det fredag- igen !
Tiden går fort när man har roligt sägs det ju och den här veckan har varit rolig och bra på alla sätt och vis.
Varit till gymmet 2 gånger denna vecka, likadant förra veckan och veckan dessförinnan... Vart ska detta sluta, kanske man kommer se riktigt vältränad ut till slut ?

Lite onyttigheter har jag också ägnat mig åt, lunch med vin till 3 dagar i rad; på italienska ambassaden, på italiensk restaurant i Basant Lok och i går åkte vi till Olive´s i Mehrauli (stadsdel i Delhi), Olive´s är en av de mysigaste restauranger jag varit på; man kliver in genom ett portvalv in på en innergård, allt går i vitt; marken är belagd med vit marmorkross med vita stenplattor att gå på, bord, stolar, ja allt är vitt utom stolsdynorna som är turkosa och limegröna; me like !
Åt en sallad med rucola, äpple, fetaost och pinjenötter med dressing baserad på soltorkade tomater, jädrans så gott det var (och lite nyttigt ..) Fast det kändes lite som rysk roulette; äta sallad, i vilket vatten är den sköljd..?
Men hittills har jag överlevt, inga känningar överhuvudtaget !
Det blev en riktig långlunch, drygt 2,5 timme lång, det är annat än landstingets 30 minuters med medhavd matlåda det :) !

Jag och Tomas fick sällskap av en annan svensk kille, Håkan, som bott 2,5 år i Delhi och som kör både motorcykel och bil i denna kaosartade, hysteriska trafik, strongt eller dumdristigt, det är frågan ?! Hur som helst, han verkar klara det galant men jag skulle ALDRIG köra här...

Om någon dryg vecka kommer vår nya bil, en Mahindra Scorpio, både Micke och framförallt Richard (vår chaufför, för den som nu missat det) har längtat och väntat på denna stora, stadsjeep-liknande skönhet !
Scorpion är automatväxlad och tur är det för både Micke och jag måste ut och övningsköra, för att kunna nödköra ifall det händer något t ex att Richard blir skadad och vi behöver ta oss till sjukhus eller om något händer när han inte är till hands...
Något säkert och effektivt 112 nummer finns tydligen inte, man kan ringa efter ambulans på 101 men det kan ta hur lång tid som helst och man kanske inte kan kommunicera ordentligt pga språket...
Jag vet att Micke kommer klara det galant, är liiiiite mer tveksam när det gäller mig själv, får hjärtklappning bara jag tänker på det...

Vi har också satt in ett dörröga i dörren, jag mätte efter mig själv och satte ett kryss på dörren men sen kom jag att tänka på Rozie, hon är väl knappt 150 cm lång så hon fick komma och vi måttade efter henne istället, innebär att jag får knäa vid dörren och Micke får vara lite akrobatisk....

Richard och jag var på kruk- och växtshopping häromdagen, det är vanligast med vanliga lerkrukor men se det vill inte madam ha i sitt vardagsrum eller på sin balkong, nej glaserade i vackra färger ska det vá !
Åkte förbi en gatumarknad för någon vecka sedan där jag såg vackra, stora krukor och stora, runda vita marmorstenar så dit styrde vi kosan.
Blev återigen en stressig handling, jag vill pilla och peta och fundera men det är inte lätt med ett gäng indier runtomkring som beter sig som om dom vill att man ska bestämma sig och betala på 5 röda sekunder, och som lyfter fram just den krukan som mina ögon vilar på fast jag kanske redan har tittat klart på just den och vill fundera över en annan... Nåväl, 3 krukor blev det denna gången och fler besök lär det bli !
Sen åkte vi till en planstkola, samma sak där; inget utrymme för Titti-tänkande, kommer vänja mig vid det och strunta i deras försäljningssätt men har inte kommit dit riktigt än .
Här är det inte som hemma; att man handlar sig en säck jord och åker hem och kör ner fingrarna i den härliga myllan, nej då, Richard ringde efter en planterar-kille som kom på moppe med en säck jord och skötte om hela 
planteringen, suck ..Inget får man göra själv !
Fast å andra sidan så bidrar man ju till den människans försörjning, det är så man måste välja att se det hela :)
Som sagt, idag är det fredag, dax för after-work som anordnas 1 gång i månaden av Svenska Handelskammaren, vi var på det i januari, mycket trevligt.. Det är också på Olive´s, fast på ett annat ställe i diplomatstadsdelen här i huvudstaden.
I morgon åker Micke till Bangalore, 2,5 timmes flygresa söderut, det är stor flygmässa där. Innebär att jag får klara mig själv ända till nästa fredag när jag flyger ner och "joinar" honom och övriga SAAB gänget. ska nog gå bra det med, måste bara komma i håg att skriva fusklappar om hur man får igång våra TV-apparater och DVD-spelare, det är en himskans massa knappar och olika fjärrisar att hålla reda på..och en annan är ju inte direkt världsberömd för mitt tekniska intresse, kunnande och kom-i-håg ;) (Jag är bra på en massa andra saker istället )
Att jag lyckas få in bilder i bloggen är ett smärre mirakel, jag blir lika glatt överraskad varje gång...
Puss och kram för nu, vi hörs !/ Titti

Kommentarer
Postat av: Agneta

Äntligen någon som tänker på oss som är 1,5 m! Det är lättare att böja sig ner och kika än att hoppa eller hämta stegen. Jag beundrar dig som ska vara ensam så länge men du klarar det säkert jättebra.

Här vräker snön ner nu och igår var det tö så jag misstänker att under snön finns det många isfläckar. Jag ska gå försiktigt så jag inte ramlar för på söndag ska vi åka till solen och dit vill jag följa med.

Kram

Faster


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback