...AeroIndia 2011 i Bangalore...

Så har man nu haft förmånen att få vara med på en flygmässa ! AeroIndia 2011 i Bangalore, hur häftigt som helst !
Bangalore; Bengaluru, ligger i delstaten Karnataka i södra Indien, deras språk heter Kanada. staden har ca 8 miljoner invånare och är 7:e största staden i Indien och 27:e störst i världen...
Klimatet är jämnt över året, temperaturen håller sig mellan 25-35 grader hela tiden och på natten är det 15 grader i januari som lägsta temperatur. Bangalore är numer känt som pensionärernas paradis, som Florida för amerikanarna, tack vare klimatet.
Staden kallas också Indiens "silicon valley" tack vare sin it-industri.
Det var lite fakta, nu över till det roliga...

Åkte från Delhi i fredags förmiddags, landade i Bangalore efter 2,5 timmars flygresa, på flygplatsen blev vi ,dvs Tomas, Hanna, Max (medföljande SAAB-make och 14- och 3-åring) och jag hämtade med bil för att efter ytterligare 1 timmas bilfärd landa in på hotellet.
Vi kastade in väskorna på våra respektives rum och sprintade till poolen, hann med 2 dopp i kanske 20-gradigt (=uppfriskande !) vatten samt 20 minuter i solen innan den försvann bakom hotell-taket.
Micke sladdade in på hotellet runt 19-tiden efter en mässdag fylld med möten, prat, diskussioner, förevisningar, demos; hes röst och trött i fötterna men mycket nöjd och glad och sen gick resten av kvällen i en flygande fläng med massa trevliga SAAB-människor, god mat, prat och minglande...

I lördags åkte vi till flygshowen och såg Gripens flyguppvisning, fick även hänga på en flygtur i en SK 340 (propellerplan, usch tyckte jag innan med svettiga handflator, jag som inte riktigt tycker om att flyga utan ser det som ett nödvändigt ont för att komma ut i världen, är "emot" onödiga flygningar, mesigt I know men sån är jag..). Flygturen gick hur bra som helst, lite skumpigt innan vi nått höjd, så Micke blev nypt i benet när jag tyckte det blev lite obehagligt, fast det är han van vid...

Vi såg även EuroFighter, F16, F18, Tejas och SU-27 i deras flyguppvisningar, ha ha för att kunna skriva dessa namn var jag tvungen att fråga Micke vad det var jag hade sett, så insatt är jag i stridsflygplanen, deras namn och utseende..
Hur som helst så var det jättehäftigt !
Jättemycket folk var det också, herregud !
SAAB Gripen har i sin Indien-kampanj haft en tävling på nätet; "gripentopgun" (googla på det namnet så får ni se !)
Man var tvungen att vara indisk medborgare för att få delta, gällde att flyga simulator på nätet, lägga upp på youtube och första priset var att få flyga Gripen  PÅ RIKTIGT !Vinnaren av hela "gripentopgun" tävlingen; 21-årig ingenjör student, Shashank, som var helt överlägsen vinnare ! Han hade byggt om sitt tangentbord hemma med massa kortkommandon och övningkört ca 90 gånger innan han var nöjd och skickade in sitt bidrag ! Aldrig flugit i hela sitt liv, aldrig ens varit ombord på ett flygplan.
Han är numera kändis i Indien, för mediabevakningen har varit helt sanslös, TV och hur många tidningsintervjuer som helst. Den här killen liv är förändrat för alltid och det är så himla häftigt ! Låter som om jag jobbar för SAAB, gör reklam på löpande band men jag kan inte låta bli, man grips av SAAB- och Gripen feber när man befinner sig mitt i alltihop !

I går var det sista mässdagen, public day och tydligen helt hysteriskt mycket folk som alla ville ha Gripen-pins, klistermärken, broschyrer, nyckelband mm, för Micke och de övriga medans en annan fick tillbringa dagen vid poolen, solen och stolen; me like ! Kan tala om att jag antagit en viss, inte så vacker, röd/skär nyans på överktoppen och armarna, hade smort in mig med SF 10 men lite slarvigt och det syns vill jag lova...

AeroIndia hade sist, 2009, 50.000 businessbesök och ca 2 500 000 besökare totalt, det är stora siffror, i ett enormt stort land, med enormt mycket människor som alla verkar vara enormt intresserad av flygplan och uppvisningar !
Nu är det ompackning av väska, i morgon är det tågresa till Jaipur och på onsdag; tigersafari, yyeeaajj !/ Titti

Kommentarer
Postat av: Kristina

Hej Titti!

Vad spännande att följa dina öden och äventyr. Sitter här på kirurgmottagningen och "tjuvläser". Tittar just ut genom fönstret, -15 idag och en halv meter nysnö senaste veckan. Vilka kontraster! Men det är väl det som är livet... Jag kommer fortsätta "kika in" till dig ibland för att få lite Indienfeeling. Ha det gott! Kram från Kristina.

2011-02-15 @ 11:07:45
Postat av: Shashank H R

Hello!



Thanks for writing some kind words about me! Hope you really enjoyed your day here, at Aero-India 2011 in Bengaluru.

2011-04-04 @ 14:04:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback