...saru´ saree ?, ja dé sa jag serru´...

Har idag varit hos skräddaren med min "saree-to-be" ! Man köper sig ett saritygstycke som är 5-6 meter långt, första metern är förberedd för att sy en "blouse" av d v s en överdel på ren svenska, resten ska draperas enligt konstens alla regler och sista meter eller så är en "sjal-del" som hängs över ena axeln...
Sen syr man en "petti-coat"; underkjol,  som första metern veckas ihop och fästes i.. Det är en hel vetenskap det där, ser otroligt lätt ut när dom demonstrera men känns som att behöva lära sig Hindi på en kvart när man försöker själv..
Köpte min allra första sari för ungefär 2 veckor sedan, tror ni det var svårt att välja eller...? I affären hängde flera miljoooner sarees i alla världens färger och mönster !
På något, outgrundligt, sätt lyckades jag bestämma mig för denna mörkturkosa med broderier i orange, grönt och starkt rosa.
En gåta för mig fortfarande att jag valde just den, tycker ju verkligen inte om varken grönt eller orange..och mörkturkos...?!
Nåväl, nu är den inlämnad, jag har lämnar ifrån mig höft-, midje-, byst- och överarms mått och den är klar på lördag, snabba ryck i Indialand ( ibland alltså..)
Fick en liten snabb kurs i själva draperingen av tjejen hos skräddaren och tiggde till mig en repetition när jag hämtar den..
Man kan köra en fusk variant också, då syr dom den som en kjol med linning, dragkedja och hyskor men det blir ingen sport då tycker jag, mer spännande att se om den sitter kvar eller glider av mig i dansens virvlar på Svenska Handelskammarens Vårbal den 7 maj :-).
Har väl någon gammal trasa till aftonblåsa liggande som jag kan ta med i en påse och ha med i nödfall..
För övrigt har det ju, som bekant, varit påsk; kan inte påstå att jag sett några påsk-kärringar eller fjäderprydda påskris, kvastar ser man ju i parti och minut; både här hemma, Rozie ratade den sopborsten vi hade köpt och gick och köpte några gjorda av långa grässtrån som heter "Kwality", och på gatorna.
Och om man kisar kan man tycka att många indiska kvinnor ser ut som påskkärringar, åtminstone om man tänker på hur färgglada kläder dom har.. nåväl, blev en liten utsvävning där, vad jag ville skriva om var att vi firade långfredagenskvällen hemma hos Håkan och Gita, på deras uteplats, med att grilla smuggel-oxfilé och smuggel-korv från Sydafrika (95 % kötthalt, så ska riktig korv smaka !)

På bilden ser man, förutom 2 snygga grabbs, även Håkans specialbeställda vånings grill, cool som bara den !
Gott blev det också, lite tomater och grillad Halloumi till och ett och annat glas vin så var det "glad påsk" för hela slanten..
Även hunnit med pool, stol och sol på Hyatt i den 37 gradiga värmen, undrar om man ens är sugen på det när det börjar bli 45-48 grader, det blir kanske bara till att sitta inomhus under air-conditioning apparaterna och flämtar..

Därför har jag, käck som jag är, förberett mig för detta genom att köpa virknål, garner i lite olika färger samt en beskrivning på hur man får till mormors-rutor... Lärde mig ju virka sådana för ett år sedan, som vänsterhänt fick jag bara till knöliga, skeva och vinda saker i skolan eftersom syslöjdsfröken var högerhänt och tämligen opedagogisk, så man är liksom autodidakt på det området; nu har jag visserligen glömt hur man gjorde men det får bli en annan historia...
Kanske kommer bilder på mina fantastiska rutor eller kanske inte..
Ha en skön tisdagskväll, nu har Mr Spirit kommit hem och öppnar just nu varsin kall öl till oss; mums !
Pöss/ Titti

Kommentarer
Postat av: Agneta

Inte dugg avundsjuk på saritygstycke för jag kan ju också köpa ett när jag kommer. Inte ett dugg avundsjuk på värmen och bad för vi åker till Side om 2 veckor fast där är nog inte riktigt lika varmt. Inte ett dugg avundsjuk på grillning och gott kött för idag ska jag på teater och äta på restaurant med bästa väninnan. Tror du mig inte?

Kramar

2011-04-27 @ 08:47:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback